Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 januar 2024 08:54
Del på Facebook
Owe Ingemann Waltherzøe, leder i Industri- og næringspartiet (INP), kaller partiet blokkuavhengig, men etter fjorårets lokalvalg har de samarbeidet mest til høyre.  Foto: Javad Parsa / NTB
Owe Ingemann Waltherzøe, leder i Industri- og næringspartiet (INP), kaller partiet blokkuavhengig, men etter fjorårets lokalvalg har de samarbeidet mest til høyre.  Foto: Javad Parsa / NTB

I åtte av de ti største kommunene som INP fikk innflytelse i, valgte partiet å bidra til at en blå ordfører fikk flertall.

– Det var et spenningsmoment før valget hva INP kom til å gjøre. De hadde en partileder som sa at de ikke kom til å velge side, men viser i praksis at de i hovedsak har valgt blått og borgerlig side, sier politisk analytiker Svein Tore Marthinsen til Vårt Land.

Industri- og Næringspartiet (INP) fikk sitt gjennombrudd ved fjorårets kommune- og fylkestingsvalg.

I perioder har partiet også blitt målt over sperregrensen på 4 prosent i stortingsmålinger. Med en gruppe på sju til ni stortingsrepresentanter, vil det vært en reell sjanse for at INP kan avgjøre hvem som blir Norges neste statsminister.

Annonse
Annonse

Kun i Porsgrunn og i Alver sikrer INP et flertall med rødgrønn overvekt.

– Høyre har gjort et svært godt valg, og INP har fått mer igjen fra blå side. For et nytt og friskt alternativ som INP er det kanskje naturlig å bidra til at opposisjonen får makt fremfor å bevare det bestående, sier Marthinsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse