Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 januar 2024 08:55
Del på Facebook
I fjor sendte meteorologene ut 1014 farevarsler. Det er ny rekord. Foto: Cornelius Poppe / NTB
I fjor sendte meteorologene ut 1014 farevarsler. Det er ny rekord. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Vi blir pysete av alle farevarslene, mener redaktøren i Bygdeposten. Han etterlyser et mer robust samfunn med færre farevarsler.

På Østlandet var det ventet at overgangen fra snø og kulde til mildvær ville føre til svært glatte veier og kaos i trafikken. Men de virkelig store problemene uteble, i hvert fall i Buskerud.

Det merket redaktør Knut Bråten i lokalavisa Bygdeposten seg. I en kommentar i avisen spør han om vi har blitt for pysete. Han sier at han forstår at advarslene kommer, men han mener de kommer litt for ofte.

– Vi må liksom ikke gjøre befolkningen mer hjelpeløse enn det de er. Vi trenger etter min mening å takle noen ting. Om det er regn uten å ha med paraply, eller om det er is uten brodder. Det handler om å klare seg litt selv, sier han til NRK.

I fjor sendte meteoroligene ut 1014 farevarsler. Det er ny rekord.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Meteorolog Terje Alsvik Walløe bekreftet overfor NRK i begynnelsen av januar at de sender ut mange flere farevarsler nå enn før.

– Det tas mer hensyn til sikkerhet, sier statsmeteorolog Walløe.

Han sier det nesten alltid er gult farevarsel ved snø

– Jeg synes selv at det kan virke overdrevet når det kommer fem centimeter med snø. Da jeg begynte, sendte vi nesten aldri ut farevarsel.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse