Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 februar 2024 08:18
Del på Facebook
Utrykningspolitiet (UP) og politidistriktene får nå nye laserverktøy som de håper skal gi bedre rettssikkerhet. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Utrykningspolitiet (UP) og politidistriktene får nå nye laserverktøy som de håper skal gi bedre rettssikkerhet. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB

I mars tar UP og politidistriktene i bruk en ny lasermåler for å stoppe råkjørere. Måleren LaserCam 4 både filmer og måler hastigheten til fartssynderne.

I alt 200 nye fartsmålere er kjøpt inn og skal fordeles blant UP-patruljer og politidistriktene, melder TV 2. Lasermåleren har en rekke nye funksjoner.

– Blant annet har den kamera som viser måleområdet, slik at man kan kvalitetssikre målingene. Kameraet gjør det også mulig å dokumentere målingen med bilde eller video. Algoritmen som benyttes i instrumentet, gir svært nøyaktige resultater, opplyser Politiets fellestjenester.

UP-sjef Knut Smedsrud mener videofunksjonen er svært viktig med tanke på rettssikkerheten.

Annonse
Annonse

– Politiet kan vise dokumentert måling i en eventuell rettssak, i tillegg til tjenestepersonens forklaring, forklarer han.

Rekkevidden til den nye laseren er også vesentlig bedre med en maksimal måleavstand på 2,4 kilometer, men politiet har valgt å sette måleavstanden på 30 til 500 meter, noe som gir økt målekapasitet i tettbygde strøk og langs skoleveier.

.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse