Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 februar 2024 08:41
Del på Facebook
Frp-leder Sylvi Listhaug mener Høyres avgiftspolitikk gjør det vanskeligere å finne løsninger sammen med Høyre fram mot 2025. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Frp-leder Sylvi Listhaug mener Høyres avgiftspolitikk gjør det vanskeligere å finne løsninger sammen med Høyre fram mot 2025. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Frp-leder Sylvi Listhaug mener Høyres avgiftspolitikk, som CO2-avgift for bøndene, gjør det vanskeligere å finne løsninger sammen med partiet fram mot 2025.

I Innlandet Høyre går debatten om partiet skal innføre økt CO2-avgift for bøndene, slik Høyre går inn for i sitt alternative budsjett. Frp-leder Listhaug håper flere fylkeslag gjør det samme – og ønsker en avklaring fra sin tidligere regjeringspartner, skriver Nationen.

Annonse
Annonse

Frp-lederen legger ikke skjul på at Høyres avgiftspolitikk, som CO2-avgiften for bøndene, gjør det vanskeligere å finne løsninger sammen med Høyre fram mot 2025.

– Det skjedde noe etter at vi gikk ut av regjering. Det var da Høyre foreslo å nesten tredoble avgiftene på norske arbeidsplasser og innføre særnorsk høy CO2-avgift med opptrapping helt opp til 2.000 kroner tonnet i 2030, sier Listhaug.

Annonse
Annonse

Lene Westgaard-Halle, som er Høyres landbrukspolitiske talsperson, svarer at de må forholde seg til hvordan verden ser ut nå og møte utfordringene med en moderne politikk. Hun er ikke enig i at Høyres avgiftspolitikk, som CO2-avgiften, gjør et samarbeid med Frp vanskeligere.

– De borgerlige partiene styrte godt sammen i åtte år. Vi fikk til mye også i landbrukspolitikken, også sammen med Sylvi Listhaug. Så det tror jeg vi kan få til på nytt. Hun har mye kunnskap om sektoren, sier Westgaard-Halle.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse