Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 februar 2024 07:39
Del på Facebook
Røde Kors oppfordrer skikjørere til å passe seg godt i skredfarlig terreng i og under bratte hellinger. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Røde Kors oppfordrer skikjørere til å passe seg godt i skredfarlig terreng i og under bratte hellinger. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Skredfaren er høy i deler av Nord-Norge og Vestlandet for tiden. Røde Kors ber vinterferieturister være varsom.

– Det er viktig å lese de lokale ferdselsrådene og sette seg inn i skredproblemene i tillegg til å se på selve graderingen av farevarselet, sier Jannicke Høyem, leder for ressursgruppe skred i Røde Kors Hjelpekorps, i en pressemelding.

Selv om snøskredfaren regnes som moderat i de sentrale fjellstrøkene i Sør-Norge, så er det nettopp under slike forhold at flest liv går tapt. Da lokkes flere ut av bedre vær, ifølge skredekspertene.

– Jeg tror mange senker «guarden» litt for mye når faregraden ikke er ildrød og er ekstra forsiktige når det slås opp at faren for skred er stor. Når skredfaren er på faregrad 2 og 3, kan det fortsatt gå flakskred som er store nok til å begrave et menneske og være livsfarlig, sier Høyem.

Annonse
Annonse

Røde Kors oppfordrer skikjørere til å passe seg godt i skredfarlig terreng i og under bratte hellinger.

Tirsdag er det meldt betydelig snøskredfare i hele Finnmark og Troms og i enkelte områder som Voss og Indre Sogn og Hardanger.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse