Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 februar 2024 07:42
Del på Facebook
Her ser vi merder med laks, regnbueørret og ørret i Mowis oppdrettsanlegg ved Aukrasanden med Jendemsfjellet i bakgrunnen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Her ser vi merder med laks, regnbueørret og ørret i Mowis oppdrettsanlegg ved Aukrasanden med Jendemsfjellet i bakgrunnen. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Fiskeridepartementet bør si klart og tydelig nei til Mowi som har søkt om dispensasjon for å få eksportere produksjonsfisk.

Det sier administrerende direktør Robert H. Eriksson i Sjømatbedriftene.

Produksjonsfisk er den laveste kvalitetssorteringen for laks som er godkjent for menneskelig konsum.

Eriksson mener slik eksport underminerer Norges omdømme i sjømatmarkedet og han oppfordrer til streng håndhevelse av regelverket som forbyr eksport av fisk med lav kvalitet.

Mowi, som er verdens største oppdrettsselskap, har søkt om dispensasjon fra forbudet som Mowi-direktør Ivan Vindheim mener er både proteksjonistisk og konkurransehemmende. Det er rimeligere for Mowi å foredle produksjonsfisk utenlands.

Annonse
Annonse

– Jeg deler ikke Vindheims syn. Dette handler ikke om proteksjonisme, men om omdømmet til norsk laks ute i markedet.

– Den rekordhøye andelen produksjonsfisk i år er et omdømmeproblem for næringen, og feilretting må skje i Norge før fisken sendes til konsum, sier Eriksson.

Feilretting i oppdrettsbransjen innebærer blant annet utsortering av dårlig fisk, og videreforedling til andre produkter.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse