Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
23 februar 2024 10:41
Del på Facebook
Med sin moderne arkitektur fikk Kirkelandet kirke en oppmerksomhet i bybildet. Her er et postkort fra siste halvdel av 1960-tallet sammen med den nye jubileumslogoen designet av Terje Holm.
Med sin moderne arkitektur fikk Kirkelandet kirke en oppmerksomhet i bybildet. Her er et postkort fra siste halvdel av 1960-tallet sammen med den nye jubileumslogoen designet av Terje Holm.

I 2024 er det 60 år siden Kirkelandet kirke ble innviet. Dette var Norges første moderne kirkebygg, som nå ligger på Riksantikvarens liste.

Mandag 26. februar arrangerer Nordmøre Historielag et åpent møte i bystyresalen kl. 19.00 hvor Petter Ingeberg holder et interessant foredrag om den lange prosessen med å få reist et nytt kirkebygg etter 2. verdenskrig.

Det var mange forslag til beliggenhet og arkitektur, men på grunn av gjenreisningen av selve byen, ble ikke kirken ferdig før i 1964. I foredraget forteller han også hvordan arkitekt Odd Østbye fikk idéen til dette modernistiske kirkebygget som han kalte «Bergkrystall i roser».

I kirkejubileumsåret er det satt ned en egen komité under ledelse av Else Live Thue Stokstad. Komitéen ønsker å få et økt fokus det flotte kirkebygget, «Bergkrystall i roser», som har fått en plass i norsk arkitekturhistorie og er en attraksjon for turistene i Kristiansund. Det er under planlegging flere arrangementer, som blir annonsert senere. Dette foredraget om byggeprosessen fram til innvielsen i regi av Nordmøre Historielag er den første markeringen av jubiléet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse