Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
23 februar 2024 10:41
Del på Facebook
Med sin moderne arkitektur fikk Kirkelandet kirke en oppmerksomhet i bybildet. Her er et postkort fra siste halvdel av 1960-tallet sammen med den nye jubileumslogoen designet av Terje Holm.
Med sin moderne arkitektur fikk Kirkelandet kirke en oppmerksomhet i bybildet. Her er et postkort fra siste halvdel av 1960-tallet sammen med den nye jubileumslogoen designet av Terje Holm.

I 2024 er det 60 år siden Kirkelandet kirke ble innviet. Dette var Norges første moderne kirkebygg, som nå ligger på Riksantikvarens liste.

Mandag 26. februar arrangerer Nordmøre Historielag et åpent møte i bystyresalen kl. 19.00 hvor Petter Ingeberg holder et interessant foredrag om den lange prosessen med å få reist et nytt kirkebygg etter 2. verdenskrig.

Det var mange forslag til beliggenhet og arkitektur, men på grunn av gjenreisningen av selve byen, ble ikke kirken ferdig før i 1964. I foredraget forteller han også hvordan arkitekt Odd Østbye fikk idéen til dette modernistiske kirkebygget som han kalte «Bergkrystall i roser».

I kirkejubileumsåret er det satt ned en egen komité under ledelse av Else Live Thue Stokstad. Komitéen ønsker å få et økt fokus det flotte kirkebygget, «Bergkrystall i roser», som har fått en plass i norsk arkitekturhistorie og er en attraksjon for turistene i Kristiansund. Det er under planlegging flere arrangementer, som blir annonsert senere. Dette foredraget om byggeprosessen fram til innvielsen i regi av Nordmøre Historielag er den første markeringen av jubiléet.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse