Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2024 07:48
Del på Facebook
Energiminister Terje Aasland (Ap) under pressekonferansen i forbindelse med havvind-auksjonen for Sørlige Nordsjø II onsdag. Nå bekrefter han at neste store prosjekt, Utsira Nord, blir ytterligere forsinket. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Energiminister Terje Aasland (Ap) under pressekonferansen i forbindelse med havvind-auksjonen for Sørlige Nordsjø II onsdag. Nå bekrefter han at neste store prosjekt, Utsira Nord, blir ytterligere forsinket. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Energiminister Terje Aasland (Ap) bekrefter at Norges neste store havvindprosjekt, Utsira Nord, blir ytterligere utsatt. Prosjektet blir antakelig ikke utlyst før i 2025.

Onsdag ble det klart at Norges første storprosjekt på havvind – Sørlige Nordsjø II – gikk til det belgisk-nederlandske konsortiet Ventyr, som nå skal realisere prosjektet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Til Dagens Næringsliv bekrefter nå energiminister Aasland at utlysningen av det neste store prosjektet – Utsira Nord – trolig ikke kan skje før tidligst i begynnelsen av 2025.

Prosjektet er allerede forsinket i påvente av løsning på en floke med Eftas overvåkingsorgan Esa i Brussel, skriver avisen. Esa stilte seg tvilende til statsstøttemodellen det var lagt opp til, men nå er det klart at prosjektet kan notifiseres til Esa uten at statsstøttenivået oppgis.

– Jeg vil at vi skal utlyse Utsira Nord raskt etter at notifiseringen endelig er godkjent av Esa. Og det betyr at vi nok må bruke dette året på det, sier Aasland.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det betyr at det er stor fare for at Utsira Nord, i stedet for å gå nesten parallelt med Sørlige Nordsjø slik planen var, ender opp med å bli en del av neste havvindrunde i Norge i 2025.

– Det er klart det er en ulempe for de som er veldig utålmodige etter å søke nå. Men samtidig gir det bedre forutsigbarhet og rettslig sikkerhet for søkerne at vi får alle avklaringene først, sier Aasland.

Regjeringen har tidligere fått kritikk for at de startet dialogen med Esa for sent, og flere bransjeorganisasjoner har tidligere sagt ifra om at dette kan føre nettopp til en slik utsettelse som Aasland nå bekrefter.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse