Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2024 07:48
Del på Facebook
Energiminister Terje Aasland (Ap) under pressekonferansen i forbindelse med havvind-auksjonen for Sørlige Nordsjø II onsdag. Nå bekrefter han at neste store prosjekt, Utsira Nord, blir ytterligere forsinket. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Energiminister Terje Aasland (Ap) under pressekonferansen i forbindelse med havvind-auksjonen for Sørlige Nordsjø II onsdag. Nå bekrefter han at neste store prosjekt, Utsira Nord, blir ytterligere forsinket. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Energiminister Terje Aasland (Ap) bekrefter at Norges neste store havvindprosjekt, Utsira Nord, blir ytterligere utsatt. Prosjektet blir antakelig ikke utlyst før i 2025.

Onsdag ble det klart at Norges første storprosjekt på havvind – Sørlige Nordsjø II – gikk til det belgisk-nederlandske konsortiet Ventyr, som nå skal realisere prosjektet.

Annonse
Annonse

Til Dagens Næringsliv bekrefter nå energiminister Aasland at utlysningen av det neste store prosjektet – Utsira Nord – trolig ikke kan skje før tidligst i begynnelsen av 2025.

Prosjektet er allerede forsinket i påvente av løsning på en floke med Eftas overvåkingsorgan Esa i Brussel, skriver avisen. Esa stilte seg tvilende til statsstøttemodellen det var lagt opp til, men nå er det klart at prosjektet kan notifiseres til Esa uten at statsstøttenivået oppgis.

– Jeg vil at vi skal utlyse Utsira Nord raskt etter at notifiseringen endelig er godkjent av Esa. Og det betyr at vi nok må bruke dette året på det, sier Aasland.

Annonse
Annonse

Det betyr at det er stor fare for at Utsira Nord, i stedet for å gå nesten parallelt med Sørlige Nordsjø slik planen var, ender opp med å bli en del av neste havvindrunde i Norge i 2025.

– Det er klart det er en ulempe for de som er veldig utålmodige etter å søke nå. Men samtidig gir det bedre forutsigbarhet og rettslig sikkerhet for søkerne at vi får alle avklaringene først, sier Aasland.

Regjeringen har tidligere fått kritikk for at de startet dialogen med Esa for sent, og flere bransjeorganisasjoner har tidligere sagt ifra om at dette kan føre nettopp til en slik utsettelse som Aasland nå bekrefter.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse