Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 mars 2024 15:51
Del på Facebook
Grønn omstilling av politiet kan koste flere milliarder kroner, frykter Politiets fellestjenester. Foto: Terje Pedersen / NTB
Grønn omstilling av politiet kan koste flere milliarder kroner, frykter Politiets fellestjenester. Foto: Terje Pedersen / NTB

Grønn omstilling gjelder også politiet, men det kommer til å koste. Politiets fellestjenester (PFT) omtaler det hele som krevende.

I et høringssvar til Klimautvalgets utredning om klimapolitikken for de neste tiårene, hvor karbonprising blir trukket fram som et bærende prinsipp, legger PFT vekt på at det kommer til å koste, skriver Politiforum.

– For at politiet skal lykkes med klima- og miljøarbeidet, er det viktig at dette skjer som en del av en langtidsplan. En utfordring med dette er at budsjettene for politiet settes ett år av gangen, og at det dermed er krevende å ha langsiktighet innen økonomi, skriver organisasjonen i sitt svar.

Politiets bilpark er stor og for det meste fossil. Skal den omstilles, vil det bli dyrt. PFT sier det vil kreve milliardinvesteringer. I tillegg legger PFT vekt på at det vil kreve store investeringer i politiets bygningsmasse om de skal nå miljøkravene.

Ifølge høringssvaret er dette i seg selv «svært utfordrende gitt de økonomiske rammebetingelser for etaten».

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse