Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 april 2024 11:06
Del på Facebook
Energiminister Terje Aasland (Ap) med Peter van der Poel, administrerende direktør i Ingka (i midten) og François van Leeuw, konsernsjef i Parkwind, viser fram den nylig signerte kontrakten om utbyggingen av havvind i området Sørlige Nordsjø II. Foto: Heiko Junge / NTB
Energiminister Terje Aasland (Ap) med Peter van der Poel, administrerende direktør i Ingka (i midten) og François van Leeuw, konsernsjef i Parkwind, viser fram den nylig signerte kontrakten om utbyggingen av havvind i området Sørlige Nordsjø II. Foto: Heiko Junge / NTB

Energiministeren deltok fredag på en symbolsk kontraktsignering for å markere at Ventyr får den historiske oppgaven med utbygging av havvind i Nordsjøen.

Kontrakten for prosjektet, som er det første for utbygging av en havvindpark i Nordsjøen, ble signert tidligere denne uken. Utbyggingen skal skje i den sørlige delen av Nordsjøen.

– Dette markerer en betydelig milepæl i Norges satsing på fornybar energi. Jeg har stor tro på at Sørlige Nordsjø II kan være en katalysator for å nå våre ambisjoner for havvindindustri i Norge, sier Terje Aasland (Ap) i en pressemelding.

Ventyr tok anledningen fredag til å presentere sine prosjektplaner for energiministeren. De sier de er begeistret over oppgaven om å utvikle fornybar energi til havs.

– Vi har som mål å skape en positiv endring gjennom innovasjon innen fornybar energi og samtidig bidra til å skape ringvirkninger både i lokalsamfunn og i Norge, sier konsernsjef François van Leeuw i Parkwind på vegne av Ventyr.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse