Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 mai 2024 17:21
Del på Facebook
Installasjoner på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen, hvor Equinor er operatør. Foto: Carina Johansen / NTB
Installasjoner på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen, hvor Equinor er operatør. Foto: Carina Johansen / NTB

Verken Equinor eller andre store oljeselskaper har planer som er i tråd med verdens klimamål, ifølge en rapport fra organisasjonen Oil Change International.

Equinor, Chevron, ExxonMobil, Shell, TotalEnergies og BP er blant selskapene som i rapporten er målt opp mot ti kriterier.

Konklusjonen er at ingen av selskapene har lagt planer eller kommet med forpliktelser som er i tråd med målet om å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader.

Equinor skårer «grovt utilstrekkelig» på åtte kriterier. Blant kriteriene er å slutte å lete etter mer olje og å sette en sluttdato for olje- og gassutvinning.

Målt etter rapportens kriterier gjør de amerikanske selskapene det enda dårligere. Chevron, ConocoPhillips og ExxonMobil skårer «grovt utilstrekkelig» på samtlige kriterier.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ifølge rapporten er de åtte vurderte selskapene i ferd med å bruke opp 30 prosent av verdens gjenværende «karbonbudsjett» hvis 1,5-gradersmålet skal nås.

Den norske staten eier flertallet av aksjene i Equinor. Selskapet mener selv at deres energiomstillingsplan er i tråd med den internasjonale klimaavtalen som ble vedtatt i Paris i 2015.

– Vi er glade for diskusjon rundt energiomstillingen og setter pris på å bli fulgt tett i omstillingsarbeidet. Vi er imidlertid ikke enige i kriteriene som beskrives i denne rapporten, blant annet fordi verden vil trenge olje og gass som energikilder i flere år fremover, mens nye energikilder bygges opp, sier Equinor-talsperson Rikke Høistad Sjøberg i en uttalelse til NTB.

En rekke organisasjoner stiller seg bak innholdet i den nye rapporten. Blant dem er miljøorganisasjonene WWF og norske Naturvernforbundet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDet er vurdert, og ønskt, men er det konkludert?
Terje Sundsbø 1 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStrekningen Nyhamna-Molde er vurdert som kritisk infrastruktur. Kjerringsundet vil bli en del av dette. Du forutsetter at dette ene og ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg forventer meir nøktern framstilling.Kjerringsundet:Med utgangspunkt i KS2 basert på 2021 prisar vil sambandet koste 4,9 mrd Med 20 prosent prisstigning ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStaten bidrar med det meste også på Møreaksen. For Kjerringsundet er det i tillegg Aukra kommune som bidrar. Fylkespolitikerne ønsker ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg har lest linken, og at dei har prioritert to fergeavløysingar, eitt i Askvoll,  og eitt i Masfjorden.  Kostnad 60 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrMøreaksen gir mest vei for pengene – man slipper ekstraregningen med å gjøre Otrøya og Gossen fergefri. Netto samfunnsnytte pr. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse