Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 mai 2024 17:21
Del på Facebook
Installasjoner på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen, hvor Equinor er operatør. Foto: Carina Johansen / NTB
Installasjoner på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen, hvor Equinor er operatør. Foto: Carina Johansen / NTB

Verken Equinor eller andre store oljeselskaper har planer som er i tråd med verdens klimamål, ifølge en rapport fra organisasjonen Oil Change International.

Equinor, Chevron, ExxonMobil, Shell, TotalEnergies og BP er blant selskapene som i rapporten er målt opp mot ti kriterier.

Konklusjonen er at ingen av selskapene har lagt planer eller kommet med forpliktelser som er i tråd med målet om å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader.

Equinor skårer «grovt utilstrekkelig» på åtte kriterier. Blant kriteriene er å slutte å lete etter mer olje og å sette en sluttdato for olje- og gassutvinning.

Målt etter rapportens kriterier gjør de amerikanske selskapene det enda dårligere. Chevron, ConocoPhillips og ExxonMobil skårer «grovt utilstrekkelig» på samtlige kriterier.

Annonse
Annonse

Ifølge rapporten er de åtte vurderte selskapene i ferd med å bruke opp 30 prosent av verdens gjenværende «karbonbudsjett» hvis 1,5-gradersmålet skal nås.

Den norske staten eier flertallet av aksjene i Equinor. Selskapet mener selv at deres energiomstillingsplan er i tråd med den internasjonale klimaavtalen som ble vedtatt i Paris i 2015.

– Vi er glade for diskusjon rundt energiomstillingen og setter pris på å bli fulgt tett i omstillingsarbeidet. Vi er imidlertid ikke enige i kriteriene som beskrives i denne rapporten, blant annet fordi verden vil trenge olje og gass som energikilder i flere år fremover, mens nye energikilder bygges opp, sier Equinor-talsperson Rikke Høistad Sjøberg i en uttalelse til NTB.

En rekke organisasjoner stiller seg bak innholdet i den nye rapporten. Blant dem er miljøorganisasjonene WWF og norske Naturvernforbundet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse