Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 juni 2024 13:29
Del på Facebook
Flytårnet er viktig for passasjerenes sikkerhet, men nå kan en budsjettsprekk gi dyrere flybilletter. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Flytårnet er viktig for passasjerenes sikkerhet, men nå kan en budsjettsprekk gi dyrere flybilletter. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Flyplassavgiftene kommer til å stige, blant annet grunnet budsjettsprekk på et milliardprosjekt i Avinor. Det kan bety enda dyrere flybilletter.

– Avinor legger opp til at flyselskapene og passasjerene må plukke opp den økte regningen, sier Erik Lahnstein i NHO Luftfart til Dagens Næringsliv.

Beregninger fra Avinor og Luftfartstilsynet viser at de planlegger for en økning av underveisavgiften på 17,8 prosent, og at tårnavgiften skal opp med 69,3 prosent, fra neste år.

Avisen anslår at bare økningen i avgifter tilsvarer opp mot 600 millioner kroner årlig.

Begge avgiftene er relatert til flytårnene og kan forklares med en budsjettsprekk i moderniseringen av tårntjenesten. Avinor har ikke bekreftet at Dagens Næringslivs tall stemmer, men erkjenner at avgiftene skal opp.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– I likhet med andre europeiske land, ser vi behov for å øke disse avgiftene. De svært foreløpige anslagene Avinor har foreslått, må gjennom omfattende kvalitets- og kostnadskontroll, sier Avinors konserndirektør for flysikring, Jan Gunnar Pedersen.

Lahnstein i NHO forklarer at disse avgiftene pålegges flyselskapene og ikke passasjerene direkte, men han er ikke i tvil om at det er de reisende som etter hvert får svi.

– Over tid må slike kostnadsøkninger reflekteres i form av dyrere billetter, sier Lahnstein.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse