Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 juli 2024 15:01
Del på Facebook
Trollstigen er et av de mest populære turistmålene her i landet. Rundt én million besøkende legger turen hit hvert år. Foto: Halvard Alvik / NTB
Trollstigen er et av de mest populære turistmålene her i landet. Rundt én million besøkende legger turen hit hvert år. Foto: Halvard Alvik / NTB

Trollstigen er et ikon med stor verdi for hele Norge, mener regjeringen, som bidrar med 40 millioner kroner til strakstiltak for rassikring.

Gladnyheten ble kunngjort av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og kommunal- og distriktsminister Erling Sande (Sp) da de dukket opp ved sperrebommen ved Trollstigen mandag. Det var Romsdals Budstikke som først omtalte statsrådsbesøket.

− Trollstigen er en av de mest kjente turistdestinasjonene i Norge, og det er stor interesse for veien i både inn- og utland. Attraksjonen er viktig for at folk skal kunne bo og jobbe i området, sier Nygård i en pressemelding.

Den kjente turistveien i Rauma ble stengt på grunn av rasfare i begynnelsen av juni, og et par uker senere kom beskjeden om at Trollstigen skulle holdes stengt ut året.

Beslutningen ble møtt med voldsomme protester. Trollstigen er et av Norges mest populære reisemål, og rundt én million turister besøker stedet hvert år.

Fylkeskommunene må dekke resten

Fylkesveisjefen i Møre og Romsdal anslo at strakstiltak for å starte rassikringsarbeidet ville komme på 50 millioner kroner. Det oppsto en dragkamp om hvem som skulle ta regningen – Møre og Romsdal fylkeskommune eller staten.

De 40 millioner kroner som statsrådene nå kan love, vil dermed ikke være nok til å dekke rassikringen som må til. Fylkeskommunen må finne en løsning for å finne resten av pengene.

Og det er i utgangspunktet fylkeskommunens ansvar å holde veien ved like, understreket de to statsrådene svært tydelig. Men siden dette er en av Norges viktigste turistattraksjoner, og helt avgjørende for næringslivet i området, vil regjeringen likevel gi en håndsrekning.

– Vi velger derfor å hjelpe fylkeskommunene i gang med penger til strakstiltak for sikring av Trollstigen for å sikre oppstart så snart som mulig. Deretter må fylkeskommunen finne penger og gode løsninger på veien på sikt, sier Nygård.

Får stryk fra Frp

Frank Sve (Frp), som er stortingsrepresentant for Møre og Romsdal og første nestleder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomiteen, er kritisk til at regjeringen ikke fullfinansierer krisetiltakene for rassikringen av Trollstigen.

Han mener at det setter fylket i en vanskelig situasjon.

– Møre og Romsdal fylkeskommune må nå kutte i ordinær drift på områder som skole, kultur, næring og samferdsel på grunn av en handlingslammet regjering som ikke takle å håndtere kriser, hevder Sve.

– Forstår at det er en stor utgift

Stengningen har medført at turister har avbestilt planlagte turer til Norge og Trollstigen i år.

Annonse
Annonse

Lokalt har Trollstigen Drift permittert 40 ansatte, mens meldinger om avlyste bookinger strømmer inn. Lokale- og regionale næringsinteresser har påpekt at stengningen har ringvirkninger for Norge som reiselivsdestinasjon.

Trollstigen er en viktig vei for reiselivet og danner grunnlaget for mange serveringssteder og annet lokalt næringsliv, påpeker Sande.

– Vi forstår at dette er en stor utgift for fylkeskommunene og at kravet om store utgifter kom brått på, sier kommunalministeren.

Rasutsatt vei

Veien har vært preget av ras i mange år. Allerede i 2018 kom det fram i en rapport at veistrekningen var mer utsatt for ras og steinsprang enn man tidligere hadde trodd. Og for to år siden måtte åpningen i mai utsettes til juni fordi det tok tid å rydde veien for steiner som følge av mange ras.

Samferdselsdepartementet har tidligere påpekt at Trollstigen er en fylkeskommunal vei, og at Møre og Romsdal i år har mottatt 127 millioner kroner til rassikring.

Det er bra at fylkeskommunen får hjelp til å komme i gang, mener Naf.

– Samtidig er ikke dette nok til å trygge veien for fremtiden. Det store behovet for skredsikring av Trollstigen og mange andre utsatte strekninger må regjeringen ta inn over seg, sier pressesjef Ingunn Handagard.

– Arbeidet vil ta måneder

Arbeidet med rastiltak vil ta rundt fire måneder, har fylkesveisjefen i Møre og Romsdal tidligere anslått overfor NRK. Først når det er gjort, kan fagfolk vurdere effekten.

Vanligvis holder Trollstigen åpent fra midten av mai til den første snøen kommer. Det er derfor lite som tyder på at arbeidet kan bli ferdig i denne turistsesongen.

Det er behov for strakstiltak for å hindre at stengningen også påvirker planlagte besøk neste år, understreker de to statsrådene. Fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen tør ikke love at Trollstigen kan åpne neste sesong.

– Dette er natur. Det er mange usikkerhetsmomenter knyttet til dette, så det å utvise garantier det ville vært dumt, har Tønnesen tidligere uttalt til NRK.

I tillegg til arbeidet med umiddelbar rassikring og fjellrensking, jobber fagfolk med å få på plass en mer langsiktig løsning for å sikre Trollstigen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøBudsjetter var på ca 110 mill. Det som er gjennomført er fakturert md 56 mill. Du får gå til postjournalen ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor i tildelingsbrevet til SVV finnes det opplysninger om at strekningen Ålesund-Vestnes i utviklingsporteføljen ikke rammes av samme økonomitørke ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøUoppfordra?Du har på innpust og utpust promotert Vik til Molde  med ukritisk oppstart i Molde.  Der ligg ein grunnleggende ide om ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu har uoppfordret spredt din kunnskap fra siste tildelingsbrev om strekningen Vik-Molde. Hvorfor vil du ikke dele samme kunnskap ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu har ikkje lest dokumentet med vedlegg.
Terje Sundsbø 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr sjikane normal respons fra Naturvernforbundet? Hva med å gjøre et forsøk på å besvare spørsmålet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse