Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
03 september 2024 11:51
Del på Facebook
Elbil er et miljøvalg for folk. Overgang til elbil gjør at det personlige klimaavtrykket blir mindre. Foto: Norges Automobil-Forbund (NAF) / Motor
Elbil er et miljøvalg for folk. Overgang til elbil gjør at det personlige klimaavtrykket blir mindre. Foto: Norges Automobil-Forbund (NAF) / Motor

Miljøet er viktigste grunn til å velge elbil for én av fire elbilister, skriver Norges Automobil-Forbund i en pressemelding.

– Det eneste som slår miljøet som grunn til å velge elbil er hensynet til lommeboka, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Blant folk som har eller skal ha elbil, er lave kostnader til lading hjemme og hensynet til miljøet de viktigste grunnene til bilvalget. Det viser NAFs elbilmonitor som ble gjennomført av Norstat i mai 2024.

Hele 30 prosent av de spurte oppgir rimelig lading hjemme som den den viktigste grunnen. Men så mange som 26 prosent svarer at elbilen er miljøvennlig er det viktigste for dem.

– Dette viser at elbil er et miljøvalg for folk. Overgang til elbil gjør at det personlige klimaavtrykket blir mindre, sier Sødal.

Annonse
Annonse

Også lave avgifter spiller inn på bilvalget

I tillegg til at lave kostnader til lading hjemme er den viktigste grunnen til å kjøpe elbil, kommer også lave kjøpsavgifter og rabatt i bommene høyt oppe. Så mange som 19 prosent mener lave kjøpsavgifter er viktigst ved valg av elbil, mens 11 prosent sier lave bompenger er viktigst.

– Dette viser at fordelene elbiler har i avgiftssystemet er med å drive elbilsalget, mener Nils Sødal. - Så selv om mange ser på elbil som et miljøvalg, er elbilfordelene avgjørende for å få til overgangen til elbil, avslutter han.

NAF Elbilmonitor ble utført av Norstat for NAF i mai 2024 og 1207 personer ble spurt.

Hva er de viktigste grunnene for deg til å velge elbil?

Andel som har valgt hvert alternativ som viktigste grunn:

Lave kjøpsavgifter 19 %
Rabatt på bom-passeringer 11 %
Lave kostnader til lading hjemme 30 %
Lave kostnader til service og vedlikehold 7 %
Høyt teknologisk nivå 5 %
Elbilen er miljøvennlig 26 %
Billigere parkering 1 %
Tilgang til kollektivfelt 1 %
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse