Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
03 november 2024 19:39
Del på Facebook
Kuttet på 1,3 millioner kroner vil i praksis bety slutten for det populære «Gratis Sundbåt»-prosjektet. Sundbåten «Angvik» på havnen i Kristiansund. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Kuttet på 1,3 millioner kroner vil i praksis bety slutten for det populære «Gratis Sundbåt»-prosjektet. Sundbåten «Angvik» på havnen i Kristiansund. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF (KKS) uttrykker sterk bekymring etter at fylkeskommunedirektøren i Møre og Romsdal foreslo å kutte all støtte til selskapet i budsjettforslaget for 2025.

Ifølge pressemeldingen vil kuttet på 1,3 millioner kroner i praksis bety slutten for det populære «Gratis Sundbåt»-prosjektet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ikke-lovpålagte tjenester

Fylkeskommunedirektøren argumenterer for at begrensede ressurser tvinger fram vanskelige prioriteringer. I den sammenheng peker de på at bestillingstransport, i motsetning til en rekke andre tjenester, ikke er en lovpålagt oppgave.

Dette impliserer at fylkeskommunedirektøren har et større handlingsrom til å kutte i støtten til slike tjenester, sammenlignet med tjenester som er lovpålagt.

«Gratis Sundbåt», som er et tilbud initiert av Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF (KKS) og delvis finansiert av fylkeskommunen, faller inn under kategorien ikke-lovpålagte tjenester. Dermed kan fylkeskommunedirektøren argumentere for at støtten til «Gratis Sundbåt» kan kuttes for å frigjøre ressurser til lovpålagte oppgaver, spesielt i en situasjon med økonomiske utfordringer.

Suksess siden oppstarten

«Gratis Sundbåt» har vært en suksesshistorie siden oppstarten i 2019/2020.

Annonse
Annonse

Antall reisende har doblet seg, og i 2023 reiste over 211.000 passasjerer med sundbåten. Prosjektet har blitt en viktig del av kollektivtilbudet i Kristiansund, spesielt etter omlegging og nedleggelse av en rekke bussruter.

Dystre konsekvenser

KKS advarer om at kuttet vil få store konsekvenser.

  • Redusert rutetilbud og frekvens
  • Lavere kapasitet og færre ansatte
  • Et dårligere kollektivtilbud for deler av Kristiansund
  • Fylket vil måtte kompensere med dyrere busstilbud

Bærekraftig løsning

KKS argumenterer for at «Gratis Sundbåt» er et viktig bærekraftstiltak i tråd med nasjonale føringer om kollektivtransport og «den blå veien».

De håper at fylkestinget vil se verdien av prosjektet og sikre fortsatt drift.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse