Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF (KKS) uttrykker sterk bekymring etter at fylkeskommunedirektøren i Møre og Romsdal foreslo å kutte all støtte til selskapet i budsjettforslaget for 2025.
Ifølge pressemeldingen vil kuttet på 1,3 millioner kroner i praksis bety slutten for det populære «Gratis Sundbåt»-prosjektet.
Ikke-lovpålagte tjenester
Fylkeskommunedirektøren argumenterer for at begrensede ressurser tvinger fram vanskelige prioriteringer. I den sammenheng peker de på at bestillingstransport, i motsetning til en rekke andre tjenester, ikke er en lovpålagt oppgave.
Dette impliserer at fylkeskommunedirektøren har et større handlingsrom til å kutte i støtten til slike tjenester, sammenlignet med tjenester som er lovpålagt.
«Gratis Sundbåt», som er et tilbud initiert av Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF (KKS) og delvis finansiert av fylkeskommunen, faller inn under kategorien ikke-lovpålagte tjenester. Dermed kan fylkeskommunedirektøren argumentere for at støtten til «Gratis Sundbåt» kan kuttes for å frigjøre ressurser til lovpålagte oppgaver, spesielt i en situasjon med økonomiske utfordringer.
Suksess siden oppstarten
«Gratis Sundbåt» har vært en suksesshistorie siden oppstarten i 2019/2020.
Antall reisende har doblet seg, og i 2023 reiste over 211.000 passasjerer med sundbåten. Prosjektet har blitt en viktig del av kollektivtilbudet i Kristiansund, spesielt etter omlegging og nedleggelse av en rekke bussruter.
Dystre konsekvenser
KKS advarer om at kuttet vil få store konsekvenser.
- Redusert rutetilbud og frekvens
- Lavere kapasitet og færre ansatte
- Et dårligere kollektivtilbud for deler av Kristiansund
- Fylket vil måtte kompensere med dyrere busstilbud
Bærekraftig løsning
KKS argumenterer for at «Gratis Sundbåt» er et viktig bærekraftstiltak i tråd med nasjonale føringer om kollektivtransport og «den blå veien».
De håper at fylkestinget vil se verdien av prosjektet og sikre fortsatt drift.
Les også
Enorm vekst for Sundbåten – mange har endret sine reisevaner