Sikringsarbeidet i Trollstigen har vist seg mer omfattende enn først antatt. Mye løst fjell har ført til forsinkelser, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune onsdag.
Fylkeskommunen justerer nå prosjektet og jobber mot en åpning 14. juli 2025.
Krevende arbeid
Arbeidet med rassikring i Trollstigen er et krevende prosjekt med mye løst fjell. Dette har påvirket fremdriften, og fylkeskommunen har måttet justere prosjektet, som har en kostnadsramme på 50 millioner kroner.
Fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen understreker at sikkerheten til mannskapet som jobber med sikringsarbeidet er viktig. Samtidig er det også viktig å gi næringsliv, lokalsamfunn og reisende en dato for åpning som er så forutsigbar som mulig.
Omfattende sikringsarbeid
Arbeidet startet i august med dreneringsgrøft over fjellpartiet Kjelstadlinja. Deretter startet rensing av fjellsiden 9. september.
Sikringsarbeidet har vist seg å være mer omfattende enn først antatt, hovedsakelig på grunn av mye dårlig fjell. For å kunne åpne veien så tidlig som mulig, og for å holde seg innenfor kostnadsrammen, reduseres nå omfanget av arbeidet.
Ny fremdriftsplan
Med det økte omfanget av arbeidet er det utarbeidet en ny fremdriftsplan for 2025:
- I mai starter fjellsikringen.
- Juni brukes til helikopterspyling av fjellsiden, nedrigging, fjerning av gruspute og fjerning av masse/nedfall i veggrøft.
- Juli settes av til nødvendige reparasjoner av vei, murer, rekkverk osv.
Denne fremdriften inkluderer mulige stopp på grunn av vær. Reparasjoner som ikke har betydning for trafikksikkerheten vil bli utsatt til etter turistsesongen, opplyser fylkeskommunen.
Fortsatt risiko for steinsprang
Entreprenøren har møtt på et krevende bergparti som tar tid å sikre tilstrekkelig.
Til tross for at strakstiltakene reduserer risikoen for steinsprang i det mest utsatte partiet, vil det fortsatt være en risiko.
Parallelt med strakstiltakene jobbes det med et forprosjekt for varig rassikring i Trollstigen.
Fylkeskommunen opplyser at det i april 2025 vil bli lagt fram en politisk sak til fylkestinget om konseptvalg for sikring av Kjelstadlinja og Grustaksvingen.