Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
27 november 2024 17:24
Del på Facebook
Slik ser veien i Trollstigen ut mens sikringsarbeidet pågår. Foto: Risa AS / Møre og Romsdal fylkeskommune
Slik ser veien i Trollstigen ut mens sikringsarbeidet pågår. Foto: Risa AS / Møre og Romsdal fylkeskommune

Sikringsarbeidet i Trollstigen har vist seg mer omfattende enn først antatt. Mye løst fjell har ført til forsinkelser, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune onsdag.

Fylkeskommunen justerer nå prosjektet og jobber mot en åpning 14. juli 2025.

Annonse
Annonse

Krevende arbeid

Arbeidet med rassikring i Trollstigen er et krevende prosjekt med mye løst fjell. Dette har påvirket fremdriften, og fylkeskommunen har måttet justere prosjektet, som har en kostnadsramme på 50 millioner kroner.

Fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen understreker at sikkerheten til mannskapet som jobber med sikringsarbeidet er viktig. Samtidig er det også viktig å gi næringsliv, lokalsamfunn og reisende en dato for åpning som er så forutsigbar som mulig.

Omfattende sikringsarbeid

Arbeidet startet i august med dreneringsgrøft over fjellpartiet Kjelstadlinja. Deretter startet rensing av fjellsiden 9. september.

Sikringsarbeidet har vist seg å være mer omfattende enn først antatt, hovedsakelig på grunn av mye dårlig fjell. For å kunne åpne veien så tidlig som mulig, og for å holde seg innenfor kostnadsrammen, reduseres nå omfanget av arbeidet.

Annonse
Annonse

Ny fremdriftsplan

Med det økte omfanget av arbeidet er det utarbeidet en ny fremdriftsplan for 2025:

  • I mai starter fjellsikringen.
  • Juni brukes til helikopterspyling av fjellsiden, nedrigging, fjerning av gruspute og fjerning av masse/nedfall i veggrøft.
  • Juli settes av til nødvendige reparasjoner av vei, murer, rekkverk osv.

Denne fremdriften inkluderer mulige stopp på grunn av vær. Reparasjoner som ikke har betydning for trafikksikkerheten vil bli utsatt til etter turistsesongen, opplyser fylkeskommunen.

Fortsatt risiko for steinsprang

Entreprenøren har møtt på et krevende bergparti som tar tid å sikre tilstrekkelig.

Til tross for at strakstiltakene reduserer risikoen for steinsprang i det mest utsatte partiet, vil det fortsatt være en risiko.

Parallelt med strakstiltakene jobbes det med et forprosjekt for varig rassikring i Trollstigen.

Fylkeskommunen opplyser at det i april 2025 vil bli lagt fram en politisk sak til fylkestinget om konseptvalg for sikring av Kjelstadlinja og Grustaksvingen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø Nylig Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du er så enfoldig at du trur at der ikkje har vore prisstigning etter 2022 og fram til ein ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor lang tid går det før en må oppdatere KS2-analysen datert mars 2023 fordi den er utgått på dato og ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøPkt 8.4 første avsnitt. Må i det minste oppdaterast for ikkje å villeie Finansdepartementet og Stortinget 
Terje Sundsbø 19 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår går holdbarhetsdatoen for KS2-analysen ut?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKva blir totalkostnaden for å bygge strekninga Vik til Molde?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse