Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
30 april 2017 10:00
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I hele mitt liv har jeg jobbet for Nordmøres beste. Men dessverre har jeg erfart at det å samle Nordmøre ikke er den enkleste oppgaven man kan ta fatt på. Jeg trodde faktisk at Harald Hårfagre gikk foran da han i sin tid lot sitt lange hår klippe på Bremsnes på Nordmøre da Norge ble samlet til ett rike. Det jeg har sett på Facebook de siste dagene har sjokkert meg. Men jeg tror fortsatt både på Nordmøre og nordmøringen. Men da må man  ta til vettet. Man MÅ besinne seg.

Vi har en brokete historie fra den tid da den første nordmann var en nordmøring. Fosnakulturen har i alle fall dokumentert at de første som kan kalle seg nordmenn, hadde et rikt liv i vårt område. Naturen ga av sitt mangfold. Det gjør naturen fortsatt.

Kulisteinen på Smøla er et nytt eksempel på at Nordmøre var et samlingsted for Norge. Kysten var vår riksvei nr 1 og på Kulisteinen er Norge skrevet for første gang..

Nordmørsskogen ble hugget ned for å gi hollenderne verdensherredømme. Noen nordmøringer må ha tjent penger på det.

Så kom noen oppvakte folk som forsto at Nordmøre var det beste sted på jord for å produsere klippfisk. Det ga mange jobber og uendelig store rikdommer.  Det ga grunnlaget for en ny tid og nye håndverk. Skipsrederne kom og seilskutene fra Nordmøre seilte verden rundt med sine varer.

Spanjolene kom med sin baccalao. Og byen Kristiansund vokste – og både byfolk og bygdefolk på Nordmøre tjente penger.

Men når man høster fra havet opplever man at rikdom og fattigdom kan endre seg over natten. Tidene kan skifte. Skreien kom og forsvant. Det samme gjorde sild, andre  fiskeslag, kval og størje.

Dessverre kom det også en 2. verdenskrig som la Kristiansund i ruiner. En verden forsvant i løpet av noen dager. Smerten av det føler vi fortsatt.

Byen ble bygget opp igjen fra ruinene. Men tidende har skiftet. Silda og klippfisken er borte. Så kom oljen. Det samme gjorde oppdrettsfisken og nye virksomheter.

Likevel er det det noen mørke skyer på Nordmørshimmelen.  Vi opplever for mye negativitet og klagesang. Vi opplever at mange nordmøringer bruker alt for mye tid på kråkfot og splid. Hvorfor?

Det er ingen grunn til at nordmøringen skal stå med lua i hånda. Vi har ressursene. Vi har naturen og vi har et nordmørsfolk som har opplevd større prøvelser enn noen i dette landet. Selvsagt gir det oss en styrke.

Vi skal lære av de nordmøringene som har skapt historie og rikdom. Jeg er overbevist om at vi fortsatt har gener og guts i nordmøringen slik at vi kan gjøre Nordmøre stort igjen. Men da må vi SAMARBEIDE og vi må RESPEKTERE hverandre om vi bor i byen Kristiansund  eller i en annen  Nordmørskommune.

Se opp og fram nordmøring!!!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse