Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Artikkel
06 mai 2017 09:59
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Som ung pressemann var jeg en av de første som fikk æren av å ta et fly fra Kristiansund Lufthavn Kvernberget i 1970. Det var en stor hendelse for en ung mann som i barneårene i Vikan på Nordlandet fulgte sjøflyene som landet på Bolgsvaet. Fra Bolgsvaet gikk det flybåt inn til Piren. 

Da Kvernberget åpnet, brukte Braathens SAFE de legendariske flyene Fokker Friendship F-27. Så kom jetmaskinen Fokker Fellowship F-28– og etter det kom det større fly med  Boeingmaskiner 737.

Men så med ett er de store flyene erstattet med langt mindre fly. Jeg tok et slikt fly på min siste tur til KSU. Det var en nedtur. Min frykt er at det snart kommer Twin Ottere – «Kråka» som ble brukt på småflyplassene i tidligere tider.

Det er ikke SAS som har skylda for at det nå settes inn mindre fly. Det er nordmøringene selv som har skylda på grunn av at de velger Norwegian som flyr på andre nærliggende flyplasser. Når man velger å fly til og fra flyplasser utenom Nordmøre så graver man sin egen grav.

Tenk konsekvenser når du neste gang bestiller en flybillett. Tenk også på hva den reelle prisen er. Ta med alle kostnader i regnestykket. Da kan det være at det som synes å være usannsynlig billig ikke er så billige likevel når man trekker inn tidskostnader og alle andre kostnader.

Tenk langsiktig og ikke kortsiktig, også når det gjelder flyreiser.

Og husk – er det mange som skal reise, setter SAS selvsagt inn større fly.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse