Annonse
Terje Holm
Artikkel
Terje Holm
08 juni 2017 10:03
Del på Facebook
Skonnert Ideal pynter opp med toppmastene på plass ved Kystkultursenteret i Vågen. (Foto: Terje Holm)
Skonnert Ideal pynter opp med toppmastene på plass ved Kystkultursenteret i Vågen. (Foto: Terje Holm)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag 6. juni ble de to siste toppmastene heist opp på Skonnert Ideal. Mastetoppene rager ca 26 meter over vannlinjen. I et slikt unikt byggeprosjekt er det mange detaljer som skal på plass. Det er en tidkrevende planlegging og et nøyaktig arbeid som ligger bak byggingen den 120 fots store skonnerten, basert på tegninger fra over 100 år siden. Båtbygger Rune M. Torgeirson har lagt ned en fantastisk innsats sammen med sin bedre halvdel, Kari Moe Sundli.

Trofaste medhjelpere og mange andre støtter opp om det spennende båtprosjektet. Det skal nå jobbes videre med mange detaljer i riggen vekselvis som det arbeides videre med innredningen. Anker og kjetting kommer også på plass etter hvert. Davitene på hver side kommer fra den historiske tråleren Borgenes. De er sandblåst og galvanisert samtidig som det er laget nye festestøtter til dem.

Under byggeperioden har prosjektet vært en attraksjon og et åpent sted for videreformidling av viktige håndverkstradisjoner. Tusenvis av mennesker fra mange nasjonaliteter har fulgt med på det spennende prosjektet siden kjølen ble strukket. Det skal bli spennende å følge båtprosjektet videre...

02 Rigg med master
Det er mange detaljer som skal på plass i riggen. Bare å lage taustigen opp mot toppmasten er et tidkrevende arbeide. (Foto: Terje Holm)

03 Daviter
De gamle davitene fra tråleren Borgenes pynter opp langs skutesiden. (Foto: Terje Holm)

04 innredning i forpiggen
Inndeling av innredningen i forpiggen. Det må gjøres et nøyaktig snekkerarbeide for at alle detaljer skal komme riktig på plass. (Foto: Terje Holm)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse