Annonse
Terje Holm
Artikkel
Terje Holm
12 juni 2017 11:00
Del på Facebook
Kystkultursenteret i Vågen blir arena for to store maritime arrangementer i juli. (Foto: Terje Holm)
Kystkultursenteret i Vågen blir arena for to store maritime arrangementer i juli. (Foto: Terje Holm)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansund blir i sommer arena for to større arrangementer ved Kystkultursenteret i Vågen. Først ute er Nordenfjeldske seileruke 2017 som går av stabelen 13.-16. juli i regi av Kristiansunds Seilforening. Denne etterfølges 20.-23. juli av Kystens Landsstevne 2017, med Mellemværftet Fartøyvernsforening og kystlag som arrangør i samarbeid med Forbundet Kysten. Her forventes det storinnrykk av gamle veteranbåter som fyller mye av kaiplassen i Vågen. Et arrangement som passer godt for den maritime 275-års jubilanten Kristiansund. Mellemvæftet har en historie tilbake til 1856 og har blitt bevart som et levende skipsverft som tar vare på gamle tradisjoner. På bildet ser vi nederst til venstre bl.a. RS «Christiansund» og kutteren «Frimann», to lokale veteranbåter som skal delta på Kystens Landsstevne. Nederst til høyre ser vi litt av Slukk II», den gamle brannspøyta fra 1939, som også har blitt bevart som et veteranskip.

Langs Freiveien ligger Kristiansund Mekaniske, som er byens eneste skipsverft som fortsatt er i full virksomhet. Verftet har sine røtter tilbake til 1899 som Kristiansunds Baadbyggeri med formål å bygge båter og mindre fartøyer. Ved Landsbaatstevnet i Trondhjem i 1902 fikk de utmerkelser for sine båter. I 1903 ble det bygget slipp. Samtidig leveres den første dampbåt bygget i Kristiansund. I 1932 endres navnet til Kristiansunds Mek. Verksted og Baatbyggeri, og verftet blir mer innrettet på mekanisk service for båter og produksjon av gir og propellanlegg. Bygging av mindre båter i tre pågår frem til slutten av 1960-årene, i form av slepelettbåter. I 1990 blir navnet Kristiansund Mekaniske. Firmaet er nå et rent serviceverksted for alle typer fartøyer som trafikkerer i området, samt for den oljerelaterte virksomheten. Verftet har i dag to slipper som er konstuert av Ole Marius Mollan og montert av bedriftens egne fagfolk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse