Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
04 september 2017 10:32
Del på Facebook
Utsirahøyden 31.07.2017. Den første synlige delen av oljefeltet Johan Sverdrup kom på plass i forrige uke. Det skjedde da 26.000 tonn stål ble senket ned på Utsirahøyden. Foto: Jan Arne Wold / Statoil / NTB scanpix
Utsirahøyden 31.07.2017. Den første synlige delen av oljefeltet Johan Sverdrup kom på plass i forrige uke. Det skjedde da 26.000 tonn stål ble senket ned på Utsirahøyden. Foto: Jan Arne Wold / Statoil / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kvalitet i prosjektleveranser og -gjennomføring gjør at Johan Sverdrup-partnere kan redusere investeringskostnadene med ytterligere 5 milliarder kroner.

Det betyr at Statoil og partnernes investeringskostnader i første fase av utbyggingen av feltet er redusert til 92 milliarder kroner, skriver selskapet i en pressemelding mandag.

Utbyggingen var halvveis i sommer, og er i begynnelsen av september 60 prosent fullført ifølge Statoil. Den ligger både foran planen, og under budsjett.

– Vi har fått flere besparelser på grunn av høy bore- og brønneffektivitet. Dette gjør at vi kan redusere våre anslag ytterligere for første fase, sier Eldar Sætre, konsernsjef i Statoil.

Siden planen for utbygging og drift av Johan Sverdrup-feltet ble godkjent av norske myndigheter, har planlagte investeringer for første faste blitt redusert med mer enn 30 milliarder kroner.

Feltet er et av de fem største på norsk sokkel, og antas å ha ressurser på mellom 2 og 3 milliarder fat oljeekvivalenter. Fra sent 2019 skal første fase etter planen starte opp, med en produksjonskapasitet anslått til 440.000 fat olje per dag.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse