Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 november 2017 14:56
Del på Facebook
Hjemmebrygging av øl. Tommy Bratseth og Bjørn Harald Færøvik brygger egen øl under navnet Nils Hansen. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Hjemmebrygging av øl. Tommy Bratseth og Bjørn Harald Færøvik brygger egen øl under navnet Nils Hansen. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Øl som er laget hos småbryggerier og har opp til butikkstyrke på 4,7 prosent, kan få lavere alkoholavgift.

Finansdepartementet foreslår avgiftskutt fra 5 til 20 prosent for øl med alkoholinnhold mellom 3,7 og 4,7 prosent styrke. Forutsetningen er at bryggeriets samlede produksjon er under 500.000 liter.

Forslaget er sendt på høring fra Skattedirektoratet, som anslår det samlede tapet for staten til 15 millioner kroner.

Bakgrunnen er et forslag fra Bryggeri- og drikkevannsforeningen. Begrunnelsen er å stimulere til nyetablering og lokal småskalaproduksjon av øl, opplyser Finansdepartementet.

Den reduserte alkoholavgiften skal gjelde både importert øl og øl som er produsert ved norske småbryggerier.

Avgiftskuttet er tenkt utformet trinnvis, med 20 prosent rabatt for de første 50.000 literne, 15 prosent for volum mellom 50.000 og 100.000 liter, 10 prosent for volum mellom 100.000 liter og 150.000 liter og 5 prosent rabatt for volum mellom 150.000 og 200.000 liter.

I høringsnotatet fra Skattedirektoratet blir det påpekt at ordningen kan gi en «økt administrativ byrde» for produsentene, men man antar samtidig at det vil være i småbryggerienes interesse å gjøre en ekstra innsats for å få avgiftsrabatten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse