All ære til Tidens Krav som nok en gang retter søkelyset mot det nye automatiske parkeringssystemet ved flyplassen på Kvernberget. I dag skriver TK om Tore Opland som fikk en SMS om at parkeringen kostet ham 22.600 kroner. Han var innom parkeringen et kvarter.
Jeg vet ikke om hvem som har kommet på den nye løsningen, men det skal ikke forundre meg om det er parkeringsselskapet som har monopol på Avinors flyplasser. I årenes løp har jeg merket meg alle kreative forslag som er kommet fra parkeringsbransjen – og jeg har ikke minst merket meg den grådighet og den arroganse man blir møtt med dersom man føler at det er gjort en feil. Det tar lang tid å rette opp fadesene.
Eierne av flyplassene – dvs Avinor – må nå rydde opp i det kaoset det nye systemet forårsaker. For Kvernberget er denne løsningen helt ødeleggende – ikke minst for flyplassens gode rykte. Jeg ser ikke bort fra at folk kvier seg for å bruke Kvernberget på grunn av denne saken. Det må selvsagt ikke skje.
Selvsagt må flyplassens lokale ledelse og selvsagt må de organer som jobber for flyplassen, ta affære. Det loves gull og grønne skoger, men til tross for at det er gjort tilpasninger av bl a kamera, fortsetter problemene. Det kan vi ikke leve med.
Tilbake til start
Før var det slik at man hadde en halv time gratis parkering når man skulle hente folk på flyplassen. Nå kan man stå gratis i kun ti minutter.
Jeg tror det er lite sannsynlig at man går tilbake til den gamle ordningen som etter det jeg vet fungerte utmerket. Men kanskje det kan være en ide å øke gratistiden til en halv time igjen. Det vil bidra til å roe situasjonen og det vil spare mange for unødig stress. Men selvsagt vil dette ramme dem som sitter med pengemaskinen. For dem synes service å være et fremmedord