Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
07 mars 2018 06:00
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I følge en lederartikkel i Sunnmørsposten kommer nå de første varslene om at kostnadene for Nordøyvegen vil øke. Det kommer ikke som en bombe på meg. Jeg har nemlig gjennom en generasjon fulgt store bygge- og anleggsprosjekter – og ofte skjer det at «glemte» kostnader plutselig kommer opp.

Lokalveiene «kneler»

Når det gjelder Nordøyvegen, kommer det for en dag at man ikke har lagt inn kostnader på å forsterke lokalveiene. Det er Haram kommune som har varslet om at det er oppstått skader på vegene.

Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltist«Problemet med vegene på øyene har fylkespolitikerne visst om hele tiden. Men for at ikke rammene for Nordøyvegen skulle sprekke, har kostnadene med en opprustning av vegene blitt holdt utenfor selv prosjektet. Det selv om alle i fylkestinget var klar over at disse vegene måtte det gjøres noe med, da de ikke er dimensjonert for den økte trafikken som kommer når Nordøyvegen står ferdig.

Hvor stor regningen blir for å ruste opp vegene, slik at de tåler tungtrafikken under anleggsperioden, er det i dag ingen som vet prisen på. Planutvalget i fylket skal få en rapport om det når det er utredet», skriver Sunnmørsposten.

Lokalveiene tåler altså ikke anleggstrafikken – og de tåler heller ikke den tungtrafikken som vil komme den dagen den nye fastlandsforbindelsen åpner.

Nytt hubroproblem

I tillegg må et planlagt massedeponi på Fjørtofta flyttes på grunn av hekkende hubro. Det er ikke første gang hubro skaper problemer for veiprosjekter. Men man skulle tro at i det omfattende planleggingsarbeidet som skjer i forbindelse med nye anlegg, så ville noen ha oppdaget denne hubroen i tide. Den er jo ikke usynlig der den flasker rundt om.

Vi hadde et slikt hubroproblem også på Hitra. Veien ble lagt om til dyre dommer, men problemet var at hubroen flyttet etter. Hubroen ville gjerne holde seg nær veien hvor den kunne forsyne seg av «overkjørt» mat. Veiomleggingen på Hitra kostet mange millioner kroner ekstra, men til ingen nytte. Jeg tror at det samme vil skje ved Nordøyvegen.

Flere «åpne» poster

Nå er det også andre forhold som vil fordyre Nordøyvegen. Men det kommer sikkert mye mer. Men hva betyr det – veiprosjektet er godkjent – og da så. At alle ekstrakostnader vil berøre og forsinke andre påtrengende anleggsprosjekter rundt om i fylket, ofres ikke en tanke.

Frank Sve (Frp) som leder planutvalget i fylket varsler tett oppfølging av utbyggingen av Nordøyvegen, skriver Sunnmørsposten som også skriver at det vil få dramatiske følger for fylket om ikke Nordøyvegen holder seg innenfor de økonomiske rammene.

Vi har merket oss at Fremskrittsmannen Harald Tom Nesvik nå går høyt på banen. Han mener at Stortingets byggeskandale kunne ha vært unngått dersom prosjektet hadde blitt stoppet. Dette snakket han nemlig om da han var Stortingsmann og parlamentarisk leder for FrP. Det er betimelig at dette nå gjøres kjent etter at han har forlatt Stortinget. Det vil bli interessant å se om Fremskrittspartiets Sve vil lansere et tilsvarende forslag når det gjelder Nordøyvegen. Det skal også bli interessant å se om Nesvik følger opp dette som ny fylkesmann når han overtar 1. januar 2019. Vi tror neppe at politikerne gjør som de sier og i 2019 er vel prosjektet kommet så langt at det ikke kan stanses. Hvem er tjent med et stort bunnløst hull ute på sunnmørskysten?

Dette er regelen

Dette føyer seg inn i rekken av hva som ofte skjer i store offentlige prosjekter. Man unngår bevisst å ta med alle utgiftene. Hadde man gjort det ville prosjektene i mange tilfelle ha falt ut på grunn av at de er blitt for kostbare. Selvsagt kommer kostnadene uansett når prosjektet først er vedtatt, og det vet selvsagt også politikerne. At denne strutsepolitikken videreføres i dagens moderne samfunn er for meg en gåte. Regningen kan politikerne i etterkant ikke løpe fra.

Nå er det ikke bare politikerne som har skylda. I Hordaland hadde man i sin tid en veisjef som ble kalt Keiser Josef. Han fikk til mye, men omtrent alle prosjektene han planla og utredet ble mye dyrere enn forutsatt. Det visste selvsagt veisjefen, og det visste selvsagt også politikerne. Men det ble bygget mange veier på den måten. Men noen satt igjen med «skjegget i postkassa»

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse