Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
Per Helge Pedersen
07 mars 2018 06:00
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I følge en lederartikkel i Sunnmørsposten kommer nå de første varslene om at kostnadene for Nordøyvegen vil øke. Det kommer ikke som en bombe på meg. Jeg har nemlig gjennom en generasjon fulgt store bygge- og anleggsprosjekter – og ofte skjer det at «glemte» kostnader plutselig kommer opp.

Lokalveiene «kneler»

Når det gjelder Nordøyvegen, kommer det for en dag at man ikke har lagt inn kostnader på å forsterke lokalveiene. Det er Haram kommune som har varslet om at det er oppstått skader på vegene.

Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltist«Problemet med vegene på øyene har fylkespolitikerne visst om hele tiden. Men for at ikke rammene for Nordøyvegen skulle sprekke, har kostnadene med en opprustning av vegene blitt holdt utenfor selv prosjektet. Det selv om alle i fylkestinget var klar over at disse vegene måtte det gjøres noe med, da de ikke er dimensjonert for den økte trafikken som kommer når Nordøyvegen står ferdig.

Hvor stor regningen blir for å ruste opp vegene, slik at de tåler tungtrafikken under anleggsperioden, er det i dag ingen som vet prisen på. Planutvalget i fylket skal få en rapport om det når det er utredet», skriver Sunnmørsposten.

Lokalveiene tåler altså ikke anleggstrafikken – og de tåler heller ikke den tungtrafikken som vil komme den dagen den nye fastlandsforbindelsen åpner.

Nytt hubroproblem

I tillegg må et planlagt massedeponi på Fjørtofta flyttes på grunn av hekkende hubro. Det er ikke første gang hubro skaper problemer for veiprosjekter. Men man skulle tro at i det omfattende planleggingsarbeidet som skjer i forbindelse med nye anlegg, så ville noen ha oppdaget denne hubroen i tide. Den er jo ikke usynlig der den flasker rundt om.

Vi hadde et slikt hubroproblem også på Hitra. Veien ble lagt om til dyre dommer, men problemet var at hubroen flyttet etter. Hubroen ville gjerne holde seg nær veien hvor den kunne forsyne seg av «overkjørt» mat. Veiomleggingen på Hitra kostet mange millioner kroner ekstra, men til ingen nytte. Jeg tror at det samme vil skje ved Nordøyvegen.

Flere «åpne» poster

Nå er det også andre forhold som vil fordyre Nordøyvegen. Men det kommer sikkert mye mer. Men hva betyr det – veiprosjektet er godkjent – og da så. At alle ekstrakostnader vil berøre og forsinke andre påtrengende anleggsprosjekter rundt om i fylket, ofres ikke en tanke.

Frank Sve (Frp) som leder planutvalget i fylket varsler tett oppfølging av utbyggingen av Nordøyvegen, skriver Sunnmørsposten som også skriver at det vil få dramatiske følger for fylket om ikke Nordøyvegen holder seg innenfor de økonomiske rammene.

Vi har merket oss at Fremskrittsmannen Harald Tom Nesvik nå går høyt på banen. Han mener at Stortingets byggeskandale kunne ha vært unngått dersom prosjektet hadde blitt stoppet. Dette snakket han nemlig om da han var Stortingsmann og parlamentarisk leder for FrP. Det er betimelig at dette nå gjøres kjent etter at han har forlatt Stortinget. Det vil bli interessant å se om Fremskrittspartiets Sve vil lansere et tilsvarende forslag når det gjelder Nordøyvegen. Det skal også bli interessant å se om Nesvik følger opp dette som ny fylkesmann når han overtar 1. januar 2019. Vi tror neppe at politikerne gjør som de sier og i 2019 er vel prosjektet kommet så langt at det ikke kan stanses. Hvem er tjent med et stort bunnløst hull ute på sunnmørskysten?

Dette er regelen

Dette føyer seg inn i rekken av hva som ofte skjer i store offentlige prosjekter. Man unngår bevisst å ta med alle utgiftene. Hadde man gjort det ville prosjektene i mange tilfelle ha falt ut på grunn av at de er blitt for kostbare. Selvsagt kommer kostnadene uansett når prosjektet først er vedtatt, og det vet selvsagt også politikerne. At denne strutsepolitikken videreføres i dagens moderne samfunn er for meg en gåte. Regningen kan politikerne i etterkant ikke løpe fra.

Nå er det ikke bare politikerne som har skylda. I Hordaland hadde man i sin tid en veisjef som ble kalt Keiser Josef. Han fikk til mye, men omtrent alle prosjektene han planla og utredet ble mye dyrere enn forutsatt. Det visste selvsagt veisjefen, og det visste selvsagt også politikerne. Men det ble bygget mange veier på den måten. Men noen satt igjen med «skjegget i postkassa»

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse