Annonse
Per Helge Pedersen
Artikkel
Per Helge Pedersen
18 april 2018 06:00
Del på Facebook
Gjemnessundbrua. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Gjemnessundbrua. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ufattelig at det ikke har skjedd før, men nå kommer opprøret i fylkene mot å stille fylkeskommunale garantier for de store riksveiprosjektene.

Rogfast kan stoppe opp

Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltistNå er det fare for at det store Rogfast-prosjektet i Rogaland stopper opp. Rogaland fylkeskommune nekter å stille garantier slik de tidligere har forpliktet seg til å gjøre. Og dette vil selvsagt også få betydning for andre gigantprosjekt. Skal Møreaksen bli gjennomført må Møre og Romsdal fylke garantere for titalls milliarder kroner. Det har selvsagt ikke fylket rygg til å bære. Faren er til stede for at fylket knekker ryggen allerede på det nye bompengeprosjektet til Nordøyane på Sunnmøre. Dette prosjektet vil koste en formue for hver innbygger som får glede av veien.

Romsdalsaksen seiler opp

Nå har heldigvis samferdselsminister sagt at han også vil vurdere Romsdalsaksen som et alternativ. Det er et betydeligere billigere prosjekt gjennom Romsdal både når det gjelder investeringer og når det gjelder drift.

På den annen side er det ufattelig at man ikke starter med Halsaprosjektet som vil være et rimelig prosjekt i forhold til andre E39-prosjekter. Det kan gi nyttig erfaring som kan bety mye for å få kostnadene ned på alle prosjekter.

EL-bilene kjører gratis

Det som er litt av en utfordring for mange både eksisterende og nye bomveiprosjekter, er at el-bilene kjører gratis. V ser at i mange kommuner som ligger i nærheten av bompengeprosjekter, er det spesielt mange el-biler. Se bare på andelen El-biler på Averøya. Dette medfører selvsagt at bompengeinnkrevingen på Atlanterhavstunnelen bli skjøve ut i tid. Hvilken rettferdighet er det kan man spørre.

For alle bilister – om man kjører el-, bensin- eller dieselbiler må det selvsagt være en fordel at man kan kjøre hvor man vil til alle døgnets tider uten å vente på en ferje.

Mye ugjort på Nordmøre

Det har skjedd mye når det gjelder samferdselsutbygging på Nordmøre, men det er nok av oppgaver som står igjen. I motsetning til mange andre distrikter savner jeg de store pådriverne. Vi hadde slike både når det gjelder Atlanterhavsveien, Atlanterhavstunnelen,  Krifast og prosjekter på Nordre Nordmøre. Vi skulle gjerne hatt samme engasjement også i dag for de prosjektene som venter på tur.

http://www.bygg.no/article/1350497

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse