Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Artikkel
18 april 2018 06:00
Del på Facebook
Gjemnessundbrua. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Gjemnessundbrua. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ufattelig at det ikke har skjedd før, men nå kommer opprøret i fylkene mot å stille fylkeskommunale garantier for de store riksveiprosjektene.

Rogfast kan stoppe opp

Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltistNå er det fare for at det store Rogfast-prosjektet i Rogaland stopper opp. Rogaland fylkeskommune nekter å stille garantier slik de tidligere har forpliktet seg til å gjøre. Og dette vil selvsagt også få betydning for andre gigantprosjekt. Skal Møreaksen bli gjennomført må Møre og Romsdal fylke garantere for titalls milliarder kroner. Det har selvsagt ikke fylket rygg til å bære. Faren er til stede for at fylket knekker ryggen allerede på det nye bompengeprosjektet til Nordøyane på Sunnmøre. Dette prosjektet vil koste en formue for hver innbygger som får glede av veien.

Romsdalsaksen seiler opp

Nå har heldigvis samferdselsminister sagt at han også vil vurdere Romsdalsaksen som et alternativ. Det er et betydeligere billigere prosjekt gjennom Romsdal både når det gjelder investeringer og når det gjelder drift.

På den annen side er det ufattelig at man ikke starter med Halsaprosjektet som vil være et rimelig prosjekt i forhold til andre E39-prosjekter. Det kan gi nyttig erfaring som kan bety mye for å få kostnadene ned på alle prosjekter.

EL-bilene kjører gratis

Det som er litt av en utfordring for mange både eksisterende og nye bomveiprosjekter, er at el-bilene kjører gratis. V ser at i mange kommuner som ligger i nærheten av bompengeprosjekter, er det spesielt mange el-biler. Se bare på andelen El-biler på Averøya. Dette medfører selvsagt at bompengeinnkrevingen på Atlanterhavstunnelen bli skjøve ut i tid. Hvilken rettferdighet er det kan man spørre.

For alle bilister – om man kjører el-, bensin- eller dieselbiler må det selvsagt være en fordel at man kan kjøre hvor man vil til alle døgnets tider uten å vente på en ferje.

Mye ugjort på Nordmøre

Det har skjedd mye når det gjelder samferdselsutbygging på Nordmøre, men det er nok av oppgaver som står igjen. I motsetning til mange andre distrikter savner jeg de store pådriverne. Vi hadde slike både når det gjelder Atlanterhavsveien, Atlanterhavstunnelen,  Krifast og prosjekter på Nordre Nordmøre. Vi skulle gjerne hatt samme engasjement også i dag for de prosjektene som venter på tur.

http://www.bygg.no/article/1350497

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse