Det er ufattelig at det ikke har skjedd før, men nå kommer opprøret i fylkene mot å stille fylkeskommunale garantier for de store riksveiprosjektene.
Rogfast kan stoppe opp
Nå er det fare for at det store Rogfast-prosjektet i Rogaland stopper opp. Rogaland fylkeskommune nekter å stille garantier slik de tidligere har forpliktet seg til å gjøre. Og dette vil selvsagt også få betydning for andre gigantprosjekt. Skal Møreaksen bli gjennomført må Møre og Romsdal fylke garantere for titalls milliarder kroner. Det har selvsagt ikke fylket rygg til å bære. Faren er til stede for at fylket knekker ryggen allerede på det nye bompengeprosjektet til Nordøyane på Sunnmøre. Dette prosjektet vil koste en formue for hver innbygger som får glede av veien.
Romsdalsaksen seiler opp
Nå har heldigvis samferdselsminister sagt at han også vil vurdere Romsdalsaksen som et alternativ. Det er et betydeligere billigere prosjekt gjennom Romsdal både når det gjelder investeringer og når det gjelder drift.
På den annen side er det ufattelig at man ikke starter med Halsaprosjektet som vil være et rimelig prosjekt i forhold til andre E39-prosjekter. Det kan gi nyttig erfaring som kan bety mye for å få kostnadene ned på alle prosjekter.
EL-bilene kjører gratis
Det som er litt av en utfordring for mange både eksisterende og nye bomveiprosjekter, er at el-bilene kjører gratis. V ser at i mange kommuner som ligger i nærheten av bompengeprosjekter, er det spesielt mange el-biler. Se bare på andelen El-biler på Averøya. Dette medfører selvsagt at bompengeinnkrevingen på Atlanterhavstunnelen bli skjøve ut i tid. Hvilken rettferdighet er det kan man spørre.
For alle bilister – om man kjører el-, bensin- eller dieselbiler må det selvsagt være en fordel at man kan kjøre hvor man vil til alle døgnets tider uten å vente på en ferje.
Mye ugjort på Nordmøre
Det har skjedd mye når det gjelder samferdselsutbygging på Nordmøre, men det er nok av oppgaver som står igjen. I motsetning til mange andre distrikter savner jeg de store pådriverne. Vi hadde slike både når det gjelder Atlanterhavsveien, Atlanterhavstunnelen, Krifast og prosjekter på Nordre Nordmøre. Vi skulle gjerne hatt samme engasjement også i dag for de prosjektene som venter på tur.