Det blir stadig færre av dem som setter seg godt til rette med en kaffekopp og papiravis for å innta dagens dose nyheter.
Hver tredje nordmann – 32 prosent – oppgir at han eller hun leste én eller flere papiraviser en gjennomsnittsdag i fjor – ned fra 38 prosent i 2016. Det viser Norsk mediebarometer 2017 fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Den nedadgående utviklingen har pågått lenge. I 1997 var andelen papiravislesere på 84 prosent. Lesing av avisenes nettsider, som VG.no og Aftenposten.no, har også sunket.
– Leserandelen en gjennomsnittsdag var 52 prosent i 2017 mot 56 prosent i 2016 når det gjelder avisenes nettsider, sier statistikkrådgiver Odd Vaage i SSB.
Dette resulterer i at andelen avislesere totalt per dag har sunket fra 73 prosent i 2016 til 68 prosent i 2017.
TV er fortsatt medievinneren, selv om andelen av oss som ser på tradisjonelle, lineære TV-sendinger har falt fra 67 til 62 prosent fra 2016 til 2017. Den nedadgående trenden har skutt fart de siste årene. Før den tid, lå andelen som oppga at de så fjernsyn en gjennomsnittsdag, på rundt 80 prosent.
– Tiden vi ser på TV har sunket siste år, fra 115 minutter per døgn i 2016 til 104 minutter i 2017, sier Vaage.
Selv om SSB oppgir at nettbasert TV-seing, altså der brukeren ser de ordinære TV-programmene på Nett-TV istedenfor gjennom tradisjonelle TV-apparater, er svært lav og ingen reell konkurrent ennå til tradisjonell TV, så har nettbruken generelt aldri vært høyere. Andelen internettbrukere per døgn var på 90 prosent i fjor, opp fra 89 prosent i 2016. Tiden vi bruker på internett har økt noe, fra 140 minutter i 2016 til 158 minutter i 2017.
– Økningen gjelder både menn og kvinner og for alle aldersgruppene fra 9 til 66 år, sier Vaage.
(©NTB)