Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 september 2018 10:54
Del på Facebook
Bompengeringene setter sinner i kok landet over. Her fra aksjon mot bomringen på bybroen i Stavanger. Rundt tusen personer møtte opp for å stenge trafikken på broen som går fra Stavanger til Hundvåg. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Bompengeringene setter sinner i kok landet over. Her fra aksjon mot bomringen på bybroen i Stavanger. Rundt tusen personer møtte opp for å stenge trafikken på broen som går fra Stavanger til Hundvåg. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter tiår med bompengefrihet innføres det ulike ordninger også for elbiler. I Oslo innføres det bompenger for elbiler i to omganger, i 2019 og 2020.

Aftenposten påpeker at eierne av fossilbiler får én bompengeøkning, i mars 2019, mens elbilistene både får den og enda én i tillegg, allerede i 2020.

I første omgang blir prisen for elbilene i Oslo-trafikken fem kroner i hver retning og ti kroner i rushtrafikken, langt under fossile bompengesatser, og etter økningen i 2020 blir det 10 kroner i hver retning utenom rushtrafikken og 15 kroner i rushtrafikken.

– Det er politikerne som har bestemt dette. De vil helst ikke at folk kjører bil, verken elektrisk eller andre type biler. Det er heller ikke rettferdig at bare en del av bilistene skal betale, sier Terje Rognlien, sekretariatsleder for Oslopakke 3 til avisen.

Ulikt
Ifølge en oversikt fra Stavanger Aftenblad vil Bergens elbilister betale bompenger når andelen når 20 prosent. I Stavanger-regionen på Nord-Jæren, der motstanden mot de nye bomstasjonene og satsene har vært massive, er det ikke elbilsatser foreløpig, men i et oppslag i Aftenbladet nylig sa Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) at han vil at elbiler skal betale bompengesats på 50 prosent, som er maksgrensen Stortinget har satt.

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening sier til Aftenposten at innføring av bompenger for elbiler i Oslo kommer altfor tidlig.

– Myndighetene har satt som mål at alle nye biler som selges i Norge fra 2025, skal være nullutslippsbiler. Nå er vi godt på vei mot å oppnå målet, men innføring av bomavgift for elbiler vil stoppe denne utviklingen. Bomavgiften er det viktigste insentivet lokalt for at familier kjøper elbil, sier Haugneland.

Elbilforeningen advarer sterkt mot at flere regioner henger seg på Oslo og innfører bompenger for elbiler.

Skjevt
Ved inngangen til 2018 var 40 prosent av de norske elbilene registrert i Oslo og Akershus, ifølge tall fra SSB. I Oslo er andelen elbiler gjennom bomringen 17,4 prosent, ifølge tall Aftenposten har fått fra Fjellinjen for august.

– Vi vil foreslå en modell der bomavgiften blir innført når andelen elbiler gjennom bomringen kommer opp på 25 prosent. Da kan elbiler betale 25 prosent av normal pris. Når andelen kommer opp i 50 prosent, så kan også bomavgiften økes til 50 prosent av det som er normalt. Det blir feil å starte med 50 prosent, sier Haugneland.

I Stavanger- og Sandnes-regionen er andelen elbiler ennå relativt lav, og Haugneland mener innføring av bompenger vil gjøre at folk lar være å kjøpe elbil. På landsbasis har salget av elbiler økt med 37 prosent i år.

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) uttaler til Aftenposten at det er bred politisk enighet om at tiden er moden for at elbilene bidrar til spleiselaget i Oslo og Akershus, samtidig som elbilistene skal få betydelig rabatt.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse