Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 september 2018 15:36
Del på Facebook
Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp). Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp). Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har fått inn søknader fra 38 forskjellige selskaper om letevirksomhet på den norske kontinentalsokkelen.

Olje- og energiministeren omtaler antallet søknader som «et meget stort antall» i konsesjonsrunden for Tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO) 2018. De 38 selskapene utgjør et bredt mangfold – fra de store internasjonale oljeselskapene til de mellomstore selskapene og de mindre leteselskapene. Både antallet selskaper som søkte og det totale antallet søknader er nesten like høyt som i fjorårets rekordrunde, ifølge departementet.

– At oljeselskapene viser så stor interesse for leting på norsk sokkel er viktig for framtidig verdiskaping, arbeidsplasser og statlige inntekter fra Norges største og viktigste næring. Det er derfor svært gledelig at vi også i år har mottatt et meget stort antall søknader fra et bredt mangfold av selskaper, sier olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp).

Oljeselskapene har søkt på 103 blokker – 47 blokker i Norskehavet og 56 i Barentshavet – i årets konsesjonsrunde for såkalt modne leteområder. Utlysningen vakte sterk kritikk fra miljøbevegelsen og deler av den politiske opposisjonen.

Tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO) er den årlige konsesjonsrunden for de best kjente leteområdene på norsk sokkel, og omfatter store deler av de tilgjengelige leteområder. Regjeringen tar sikte på å tildele nye utvinningstillatelser i de utlyste områdene i begynnelsen av neste år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse