Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
25 september 2018 12:21
Del på Facebook
West Phoenix til kai ved Vestbase Averøy. Foto: NettStudio
West Phoenix til kai ved Vestbase Averøy. Foto: NettStudio
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forbindelse med mobilisering for nytt oppdrag for Equinor på Haltenbanken, har Seadrill valgt å ta West Phoenix inn til Vestbase Averøy for å installere og teste utstyr som skal benyttes i denne operasjonen.

Oppdraget gjennomføres i regi av Vestbase sitt datterselskap, Mid-Nor Yard Service AS. Etter noen ukers forberedelser, ble riggen fortøyd ved Vestbases kai i Kristvika på Averøy den 9. september 2018.

– Anlegget vårt i Kristvika på Averøy er utviklet blant annet med tanke på denne type oppdrag, og dette er hittil den største riggen som har vært fortøyd ved den nye kaien som sto ferdig i 2014, sier daglig leder Stein Arve Olsen.

Oppdraget genererer stor aktivitet for Vestbase og Mid-Nor Yard Service, samt et stort utvalg av selskapenes leverandører.

I tillegg til riggens faste bemanning på over 100 personer, har ytterligere opptil cirka 130 personer vært involvert i oppdraget – om bord og på landsiden.  

Mid-Nor Yard Service AS har hittil engasjert mer enn 15 lokale leverandører i dette oppdraget, hvilket genererer en betydelig omsetning innenfor den korte perioden riggen ligger til kai.

Mange av disse oppdragene har kort planleggingshorisont og det er forventinger om leveranser på kort varsel – gjerne på kveld og helg.

– Vi er da avhengig av leverandører som kan levere kvalitet i sine tjenester på kort tid. Det er derfor svært tilfredsstillende for oss og vår kunde, å oppleve et lokalt nettverk av leverandører som er både kompetent, fleksibel og leveringsdyktige – til konkurransedyktige betingelser, legger Olsen til.

Riggen forlater Vestbase Averøy tirsdag den 25. september 2018, hvor den vil gå til en lokasjon i Bremsnesfjorden noen dager blant annet for å teste utstyr.

West Phoenix vil etter endt testing gå til lokasjon i Norskehavet på oppdrag for Equinor for å bore en letebrønn på Ragnfrid Nord, som ligger om lag syv kilometer sør for Kristin-feltet.

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse