Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 desember 2018 13:16
Del på Facebook
I mai ble innkommende flytrafikk ved Oslo Lufthavn Gardermoen stengt en kort stund fordi en drone ble observert i nærheten. I framtiden håper luftfartsmyndighetene å hindre slike problemer ved bruk av ny datateknologi. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
I mai ble innkommende flytrafikk ved Oslo Lufthavn Gardermoen stengt en kort stund fordi en drone ble observert i nærheten. I framtiden håper luftfartsmyndighetene å hindre slike problemer ved bruk av ny datateknologi. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Luftfartstilsynet vil gjerne bruke digitale gjerder for å beskytte flyplasser mot droner, men må vente på at EU får reglene på plass.

Ulovlig droneaktivitet over flyplassen Gatwick i London har de siste dagene satt fly på bakken og rammet titusenvis av passasjerer.

Også i Norge har flyplasser vært rammet av droneflyging, selv om det er forbudt å fly droner nærmere enn 5 kilometer fra norske flyplasser. Blant annet har Tromsø lufthavn og Oslo Lufthavn Gardermoen vært stengt i kortere perioder.

Myndighetene må foreløpig nøye seg med å gi informasjon om hvor det er ulovlig å fly droner og true med politianmeldelse dersom reglene blir brutt.

Men i framtiden kan det komme teknologiske løsninger. Såkalt «geofencing» er programvare som kan brukes til å automatisk hindre droner i å være i områder der de ikke har lov til å være.

– Norge avventer EUs flysikkerhetsbyrås (EASA) omfattende arbeid med nye regler for droner, inkludert bruk av geofencing, opplyser kommunikasjonsdirektør Frank Gøran Nordheim i Luftfartstilsynet til NTB.

Luftfartstilsynet er positiv til innføring av geofencing når reglene er klare, opplyser han.

– Det er ventet at de nye felleseuropeiske reglene om geofencing vil gjelde fra 2020. Norge vil følge EUs regelverk og implementere reglene om geofencing i henhold til krav og teknologisk utvikling, sier han

Han viser også til et europeisk program kalt U space, som skal gi regler for registrering og identifisering av droner. Som en del av programmet skal også dronene etter planen inneholde geofence-teknologi som gjør at de selv holder seg unna områder de ikke skal være.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse