Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 januar 2019 11:48
Del på Facebook
Norske myndigheter vil ha flere kontroller av dekk og kjetting på tungtransport. Samtidig varsler trailersjåfører hverandre om kontroller. Her har et utenlandsk vogntog kjørt seg fast i hurtigtørkende sement på Grefsen i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Norske myndigheter vil ha flere kontroller av dekk og kjetting på tungtransport. Samtidig varsler trailersjåfører hverandre om kontroller. Her har et utenlandsk vogntog kjørt seg fast i hurtigtørkende sement på Grefsen i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske myndigheter vil ha flere kontroller av dekk og kjetting på tungtransport. Samtidig varsler trailersjåfører hverandre om kontrollene.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ba i januar Statens vegvesen øke antall kontroller, blant annet ved grenseoverganger, for å forsikre seg om at tungtransport som kommer inn i landet har gode dekk og kjettinger som passer på det norske vinterføret, skriver Fremover.

25.000 medlemmer

Avisa skriver at tungtransportsjåfører samtidig varsler hverandre om ulike former for kontroller, blant annet på Facebook. En av de største gruppene har over 25.000 medlemmer og brukes hyppig til å varsle om vogntog som står fast eller dårlige kjøreforhold, men også om kontroller som utføres av politi eller Statens vegvesen.

– Jeg vet om mange som blir tatt i kontroll av dumme grunner, som for eksempel at de har kjørt to minutter over tillatt kjøretid. Jeg prøver å unngå at folk blir tatt for sånne ting, sier en sjåfør som er medlem i gruppa.

Flere utenlandske sjåfører er også medlemmer.

– De fleste utenlandske sjåførene jeg kjenner som er med i denne gruppa, har alt i orden. Dessuten har de utenlandske sjåførene sine egne sider hvor de varsler også, sier han.

– Informasjon om vær, føre og trafikkulykker

En av administratorene skriver til avisa at gruppa per nå er den beste kilden til sanntidsinformasjon om vær, føre og trafikkulykker.

– Vi har valgt å ikke stenge for varslinger om kontroller fordi vi frykter at det vil gå ut over aktivitetsnivået. Men vi har en løpende vurdering på om dette kan kuttes ut, uten at det går ut over aktivitetsnivået og at vi da mister varslingene de fleste av oss er i gruppa for, skriver administratoren.

I 2016 konkluderte Transportøkonomisk institutt med at utenlandske vogntog har betydelig høyere risiko for å bli involvert i trafikkulykker, enn det norske kjøretøy har.

I rapporten het det blant annet at «utenlandske sjåfører i Norge ser også ut til å ha høyere sannsynlighet for å utløse dødsulykker enn norske sjåfører».

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse