Norske myndigheter vil ha flere kontroller av dekk og kjetting på tungtransport. Samtidig varsler trailersjåfører hverandre om kontrollene.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ba i januar Statens vegvesen øke antall kontroller, blant annet ved grenseoverganger, for å forsikre seg om at tungtransport som kommer inn i landet har gode dekk og kjettinger som passer på det norske vinterføret, skriver Fremover.
25.000 medlemmer
Avisa skriver at tungtransportsjåfører samtidig varsler hverandre om ulike former for kontroller, blant annet på Facebook. En av de største gruppene har over 25.000 medlemmer og brukes hyppig til å varsle om vogntog som står fast eller dårlige kjøreforhold, men også om kontroller som utføres av politi eller Statens vegvesen.
– Jeg vet om mange som blir tatt i kontroll av dumme grunner, som for eksempel at de har kjørt to minutter over tillatt kjøretid. Jeg prøver å unngå at folk blir tatt for sånne ting, sier en sjåfør som er medlem i gruppa.
Flere utenlandske sjåfører er også medlemmer.
– De fleste utenlandske sjåførene jeg kjenner som er med i denne gruppa, har alt i orden. Dessuten har de utenlandske sjåførene sine egne sider hvor de varsler også, sier han.
– Informasjon om vær, føre og trafikkulykker
En av administratorene skriver til avisa at gruppa per nå er den beste kilden til sanntidsinformasjon om vær, føre og trafikkulykker.
– Vi har valgt å ikke stenge for varslinger om kontroller fordi vi frykter at det vil gå ut over aktivitetsnivået. Men vi har en løpende vurdering på om dette kan kuttes ut, uten at det går ut over aktivitetsnivået og at vi da mister varslingene de fleste av oss er i gruppa for, skriver administratoren.
I 2016 konkluderte Transportøkonomisk institutt med at utenlandske vogntog har betydelig høyere risiko for å bli involvert i trafikkulykker, enn det norske kjøretøy har.
I rapporten het det blant annet at «utenlandske sjåfører i Norge ser også ut til å ha høyere sannsynlighet for å utløse dødsulykker enn norske sjåfører».
(©NTB)