Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 januar 2019 08:05
Del på Facebook
De tre ledende lavpriskjedene skal åpne 100 nye butikker i løpet av året. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
De tre ledende lavpriskjedene skal åpne 100 nye butikker i løpet av året. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De tre ledende lavpriskjedene skal åpne 113 nye butikker i løpet av året. Etableringskappløpet kan føre til en overetablering, erkjenner Kiwi-sjefen.

Til tross for svak vekst i dagligvaremarkedet, vil Kiwi, Rema og Coop Extra åpne 113 nye butikker i 2019, ifølge tall Dagens Næringsliv har innhentet hos kjedene.

Kiwi, som med 664 butikker har flest men lavere snittomsetning enn Rema, har de siste årene begynt å innhente Rema i kampen om å være landets største lavpriskjede. Rema svarte med storsatsing på nye butikker, uten at Kiwi først fulgte trenden. I fjor etablerte Kiwi imidlertid 14 nye butikker, og i år åpnes 20 nye butikker.

– Det er utvikling eller avvikling, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy. Han erkjenner imidlertid at kappløpet kan føre til overetablering.

I år varsler Coop Extra 73 nye butikker, noe som vil gi kjeden 500 butikker totalt. Rema, som har 634 butikker, ønsker 20 nye butikker i år.

– Jeg er ikke bekymret for overetablering i markedet, men kampen handler om å hele tiden være best på både billigste priser og stort utvalg, som vi ser våre kunder verdsetter, sier Extra-sjefen Christian Hoel.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse