De tre ledende lavpriskjedene skal åpne 113 nye butikker i løpet av året. Etableringskappløpet kan føre til en overetablering, erkjenner Kiwi-sjefen.
Til tross for svak vekst i dagligvaremarkedet, vil Kiwi, Rema og Coop Extra åpne 113 nye butikker i 2019, ifølge tall Dagens Næringsliv har innhentet hos kjedene.
Kiwi, som med 664 butikker har flest men lavere snittomsetning enn Rema, har de siste årene begynt å innhente Rema i kampen om å være landets største lavpriskjede. Rema svarte med storsatsing på nye butikker, uten at Kiwi først fulgte trenden. I fjor etablerte Kiwi imidlertid 14 nye butikker, og i år åpnes 20 nye butikker.
– Det er utvikling eller avvikling, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy. Han erkjenner imidlertid at kappløpet kan føre til overetablering.
I år varsler Coop Extra 73 nye butikker, noe som vil gi kjeden 500 butikker totalt. Rema, som har 634 butikker, ønsker 20 nye butikker i år.
– Jeg er ikke bekymret for overetablering i markedet, men kampen handler om å hele tiden være best på både billigste priser og stort utvalg, som vi ser våre kunder verdsetter, sier Extra-sjefen Christian Hoel.
(©NTB)