Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 januar 2019 08:26
Del på Facebook
Tidligere KrF-leder Knut Arild Hareide på partiets landskonferanse på Gardermoen lørdag. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Tidligere KrF-leder Knut Arild Hareide på partiets landskonferanse på Gardermoen lørdag. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Knut Arild Hareide takker nei til vervet som parlamentarisk leder i Kristelig Folkeparti. Rollen går i stedet til Hans Fredrik Grøvan.

Det er klart etter at KrFs stortingsgruppe 2019–21 har konstituert seg og fordelt representanter i stortingskomiteene, opplyser partiet tirsdag morgen.

Hareide har sagt nei til å fortsette som parlamentarisk leder.

– Jeg er glad for at valgkomiteen og en enstemmig stortingsgruppe pekte på meg som parlamentarisk leder for KrFs stortingsgruppe. Men etter grundige overveielser og flere gode runder i stortingsgruppen har jeg valgt å takke nei selv om det også har vært argumenter for å fortsette i denne posisjonen, sier Hareide.

En parlamentarisk leders hovedoppgave er å være førsteforsvarer i Stortinget, heter det i en pressemelding.

– Jeg tror mange vil stille spørsmål ved mine intensjoner – både når jeg kritiserer regjeringen og når jeg forsvarer regjeringsprosjektet. Min spesielle rolle i veivalgsdebatten gjør det forståelig, og det har blitt tydelig for meg at det ville bli for krevende å utføre oppgaven som parlamentarisk leder på en god nok måte, sier Hareide.

Geir Jørgen Bekkevold blir partiets parlamentariske nestleder.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse