Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 februar 2019 14:15
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Erik Johansen / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Erik Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Motstanden vokser mot EU-kommisjonens forslag om å slutte med den årlige vekslingen mellom sommertid og vintertid. Nå kan hele saken bli utsatt til 2021.

EU-kommisjonens plan om å avvikle ordningen allerede i 2019 er for ambisiøs, fastslås det i en framdriftsrapport som nettavisa Politico har fått tilgang til.

EU-formannskapet, som dette halvåret ligger hos Østerrike, foreslår derfor å utsette saken til 2021.

Ifølge Politico skyldes den foreslåtte utsettelsen press fra land som Portugal, Hellas og Nederland, som enten ønsker å beholde den årlige vekslingen, eller som mener forslaget om å skrote ordningen er for dårlig begrunnet.

EU-kommisjonens sjef Jean-Claude Juncker har kalt forslaget et løfte om evig sommertid. Men formelt skal hvert enkelt land selv bestemme om det er evig sommertid eller evig vintertid man blir stående på når vekslingen avvikles.

Norge er omfattet av EU-ordningen og må derfor føye seg etter den beslutningen EU til slutt tar.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse