Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 februar 2019 10:52
Del på Facebook
Mottak og sortering av brev opp til to kilo på Postens Østlandsterminal på Lørenskog. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Mottak og sortering av brev opp til to kilo på Postens Østlandsterminal på Lørenskog. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det offentlige kuttet antallet sendte brev med 24 prosent i fjor. I bank- og finansnæringen var nedgangen i antall brev på 17 prosent.

Postens rapport for fjerde kvartal viser at det totale volumet adresserte brev falt med 12,9 prosent i 2018. I takt med dette øker statens utgifter til å opprettholde post fem dager i uken.

Les også: Posten gjennomfører planlagt sentralisering – mange hundre rammes

– Statens kjøp av leveringspliktige ulønnsomme posttjenester var 536 millioner kroner i 2018. Dette var 193 millioner kroner høyere enn i fjor, og var hovedsakelig knyttet til merkostnadene ved å opprettholde fem dagers postomdeling i hele landet, heter det i rapporten.

Det justerte driftsresultatet i det statseide selskapet ble likevel på 531 millioner kroner i 2018. Omsetningen i fjor lå på 23,9 milliarder kroner i fjor, en nedgang på 3 prosent fra 2017.

Les også: Posten vil ha færre dager med brevpost – ber om avklaring i 2018

Posten har lenge ønsket å kutte antallet dager med postlevering, men har foreløpig ikke fått klarsignal til dette fra regjeringen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse