Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2019 19:58
Del på Facebook
Leveringen av Teslas nye Model 3 startet i Norge i februar, og det gjenspeiles i registreringsstatistikken. Foto: AP/NTB scanpix
Leveringen av Teslas nye Model 3 startet i Norge i februar, og det gjenspeiles i registreringsstatistikken. Foto: AP/NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I februar ble det registrert 11.106 nye personbiler her i landet, det er 915 flere enn i februar i fjor og en økning på 9 prosent.

Elbiler sto for 41 prosent av nyregistreringene i personbilmarkedet, viser tall Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) la fram fredag.

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nye personbiler registrert i februar var 64 gram per kilometer, som er 16 gram lavere enn i februar 2018.

Volkswagen Golf topper registreringsstatistikken med 868 biler, fulgt av Tesla Model 3 med 791 biler. Mitsubishi Outlander ligger på tredjeplass med 588 registrerte biler, mens Nissan Leaf og BMW i3 tar fjerde- og femteplassen med henholdsvis 508 og 396 biler.

Færre dieselbiler

I februar hadde bare 16,8 prosent av alle nyregistrerte personbiler kun dieselmotor. Dette er en nedgang fra 20,8 prosent i februar i fjor. Biler med bare bensinmotor hadde en markedsandel på 18,8 prosent av de nye personbilene registrert i februar. Til samme tid i fjor var bensinandelen 23,7 prosent.

Personbilene med hybriddrift hadde 23,7 prosent markedsandel i februar i år, mens markedsandelen i februar 2018 var 33,9 prosent.

Elbiler

De såkalte nullutslippsbilene hadde en markedsandel på 40,7 prosent blant personbilene i februar. Det er nesten en dobling siden februar 2018 da markedsandelen var 21,6 prosent. Bare åtte av de nye personbilene med nullutslipp som ble registrerte i februar var hydrogenbil, resten var elbiler.

Samtidig får flere biler firehjulsdrift. I februar ble det registrert 4.962 nye personbiler med firehjulsdrift, som er en andel på 44,7 prosent. I samme måned i 2018 var firehjulsdriftandelen 42,9 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse