Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 mai 2019 08:18
Del på Facebook
Miljøpartiet De Grønne i Trøndelag ber fylkestinget om å erklære miljø- og klimakrise. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Miljøpartiet De Grønne i Trøndelag ber fylkestinget om å erklære miljø- og klimakrise. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en interpellasjon fra Miljøpartiet De Grønne ber partiet Trøndelag fylkesting om å erklære miljø- og klimakrise.

– Vi må erklære at vi befinner oss i en unntakstilstand som følge av klimaendringene og tapet av artsmangfold, vi må erkjenne at krisen er et faktum, og at dette krever besluttsomhet og riktige tiltak fra oss politikere, heter det i forslaget som er signert MDGs gruppeleder i Trøndelag Tommy Reinås.

I interpellasjonen nevner han blant annet Parlamentet i Storbritannia som 1. mai erklærte klimakrise i landet. I tillegg til britene har byen Konstanz som første tyske by erklært klimakrise, og lignende erklæringer er vedtatt i Canada og Sveits.

Trygg framtid

– Vi tror trønderne oppriktig ønsker å leve i et fylke som gjør sitt for å skape ei trygg framtid, og vi vet at vi lever best når vi er gode mot både naturen og andre medmennesker, skriver Reinås og fortsetter:

– Nå har vi en unik mulighet til å vise at vår velstand ikke skal gå ut over dem som kommer etter oss. Derfor må Trøndelag fylkesting erklære at vi har en klima- og miljøkrise.

60 prosent kutt

MDG mener fylkestinget må sette i gang konkrete planer om utslippskutt, og at målsettingen må være 60 prosent klimakutt i Trøndelag fram mot 2030. De ber også fylkeskommunen om å iverksette kommunikasjons- og handlingskampanjer rettet mot innbyggerne for å veilede i overgangen til lavutslippssamfunnet.

– Klima og miljø er ikke lengre et tema for spesielt interesserte – det handler om å ivareta vårt livsgrunnlag, slår Reinås fast.

Tirsdag tok SV til ordet for det samme, hvor SV-leder Audun Lysbakken ba Stortinget om å erklære en «nasjonal klimakrise».

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse