Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
16 mai 2019 10:17
Del på Facebook
«Artania» kommer til Kristiansund. Foto: Pixabay
«Artania» kommer til Kristiansund. Foto: Pixabay
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag 18. mai rundt klokken 13 legger MS «Artania» til ved Storkaia med opp mot 1200 tysktalende cruisegjester om bord. Kapteinen derimot, er norsk.

Cruiseskipet, som opereres av tyske Phoenix Reisen, skal ifølge planen ligge til kai i Kristiansund mellom klokken 13.00 og 23.00. Under oppholdet skal rundt halvparten delta på organiserte turer, mens resten har valgt å oppdage byen på egen hånd.

– Det blir totalt syv busser til Atlanterhavsveien lørdag ettermiddag. På turen besøker de også Kvernes stavkirke. «Angvik» skal kjøre flere runder med havnesightseeing utover ettermiddagen, mens fire mindre grupper skal på byvandring med besøk enten på Varden eller Klippfiskmuseet, forteller markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Holder åpent

Lørdag ettermiddag er tilbudet til de som ikke skal på tur noe begrenset, men både Kirkelandet kirke og Nordlandet kirke holder ekstra åpent for å kunne ta imot cruiseturistene. Sundbåten går i rutetrafikk frem til klokken 17, og er dessuten gratis.

– Kirkene er populære blant besøkende, så vi setter stor pris på at de holder åpent. Vi tar alltid en runde før cruiseanløp for å sjekke hvilke aktører som har åpent. Dette formidler vi videre til cruiseskipet, slik at gjestene er godt informert om åpningstider, priser, rutetider, shoppingmuligheter og spisesteder, sier produktsjef Synnøve Henden i Visit Nordvest.

Lage egen glasskunst

Anne Grethe Engstrøm i «Huset med det rare i» er en av de som strekker seg langt for å tilby cruiseskipturistene åpne dører mens de er i Kristiansund. Denne gangen skal hun prøve noe helt nytt.

– Vi holder åpent frem til klokken 22.30 med tysktalende betjening frem til klokken 20.00. For å prøve noe nytt så vil jeg arrangere workshop på tre tidspunkt, hvor jeg tar imot folk som har lyst til å lage sin egen glasskunst, selvfølgelig med veiledning og hjelp. Produktene sendes deltakerne i etterkant, de må jo smeltes først, sier Engstrøm.

Både Indergaard og Henden roser initiativet.

– Det er kjempeflott at hun er på ballen, det har vi jo sett over lang tid, og jeg håper dette kan motivere flere aktører til å tilpasse åpningstidene ved cruiseanløp. Det er viktig for attraktiviteten til Kristiansund som cruisedestinasjon at tilbudene er på plass – og holder åpent, sier Indergaard.

17. mai til sjøs

MS «Artania» kaster loss fra tyske Bremerhaven torsdag kveld (16. mai), og Kristiansund er første stopp på det åtte døgn lange cruiset. Det betyr at den norske kapteinen, Morten Hansen, får tilbringe nasjonaldagen på sjøen.

Fra Kristiansund går turen videre til Trondheim, hvor skipet snur og besøker Ålesund, Bergen, Stavanger og Kristiansand på turen tilbake.

Den 26. juli er «Artania» tilbake i Kristiansund, men med en annen seilingsrute. Skipet ble bygget i 1984, og ble renovert senest i 2017. Kapasiteten er 1200 passasjerer. Skipet er 231 meter og 44,500 bruttotonn.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse