Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 mai 2019 12:43
Del på Facebook
I fjor utbetalte forsikringsbransjen over 82 millioner kroner i erstatning etter sykkeltyverier. Tall fra Finans Norge viser at det ble meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene i 2018. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
I fjor utbetalte forsikringsbransjen over 82 millioner kroner i erstatning etter sykkeltyverier. Tall fra Finans Norge viser at det ble meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene i 2018. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor utbetalte forsikringsbransjen over 82 millioner kroner i erstatning til folk som hadde fått frastjålet sykkelen sin.

Tall fra Finans Norge viser at det i fjor ble meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene. Ifølge Tryg Forsikring har sykkeltyverier aldri vært dyrere for denne bransjen.

– Til tross for at antall sykkeltyverier har gått ned de to siste årene, går erstatningene opp. Syklene blir dyrere og dyrere, og nå er elsykler med på å dra opp gjennomsnittsprisen på nye sykler. Det er ikke lenger uvanlig at sykler eller elsykler koster over 10.000 kroner eller mer, sier forebyggelsesekspert Øyvind Setnes i Tryg Forsikring.

I snitt var verdien av en stjålet sykkel i fjor på 7.888 kroner. De ti siste årene har antallet sykkeltyverier gått opp med vel 15 prosent, mens verdien av syklene har gått opp med nær 150 prosent.

– Nå på våren og forsommeren er det høysesong for sykkeltyverier. Heldigvis forsikrer flere og flere sykkelen sin. Våre tall viser at rundt 80 prosent av alle sykkeltyverier utføres av personer som er ute etter et transportmiddel der og da, og ikke av profesjonelle sykkelbander med avanserte kutteverktøy, slik mange tror, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse