Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 mai 2019 12:08
Del på Facebook
Grønn Ungdoms Teodor Bruu er skeptisk til et MDG-forslag som tar til orde for å begrense utbyggingen av vindkraft på land. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpix
Grønn Ungdoms Teodor Bruu er skeptisk til et MDG-forslag som tar til orde for å begrense utbyggingen av vindkraft på land. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sentrale MDG-politikere vil sterkt begrense utbygging av vindkraft på land, men Grønn Ungdom tar kraftig til motmæle: – Vi kan ikke si nei til fornybar energi.

Forslaget om å begrense vindkraftutbygging på land og konsentrere den til områder hvor det alt er utbygget industri, skal behandles på partiets landsmøte i helgen.

– Hvis vi skal bli nullutslipp i 2050 og unngå å sende millioner av mennesker på klimaflukt, må verden produsere fire-fem ganger så mye fornybar energi som i dag, sier Grønn Ungdoms talsperson Teodor Bruu til NTB.

– Det er en enorm oppgave og krever at alle land gjør sitt. Vårt beste bidrag er vindkraften, legger han til.

Sakens kjerne er hvorvidt klimaeffekten fra landbasert vindkraft, i form av fornybar energi, er verdt betydelige kostnader i form av naturinngrep.

– Vi kan ikke bli så opptatt av egne fjellknauser, at vi glemmer det store bildet, advarer Bruu.

Grønn Ungdom har også tatt til orde for kjernekraft som en del av klimaløsningen, men forslaget skal ikke behandles på landsmøtet.

Mindre skala

Erik Reitan fra MDG i Bergen, som står bak vindkraftresolusjonen, peker på at urørt natur allerede i dag er under press fra kraftlinjer, hytter og snøscootere.

– Når vi ser det høye konfliktnivået i disse utbyggingene, er det vanskelig å se for seg at dette kan skaleres opp til et volum som virkelig kan monne i europeisk klimasammenheng, sa han til NTB nylig.

– Det er ikke dermed sagt at landbasert vindkraft ikke er en del av klimaløsningen. Men her i Norge bør det foregå i mindre skala, i områder som alt er preget av industri eller langs motorveier og lignende, mener han.

I forslaget heter det at landbasert vindkraft vil akselerere nedbyggingen av norsk natur gjennom uopprettelige inngrep i form av anleggsveier, bevegelige rotorblader som truer dyreliv, og synlighet over avstander opp mot 50 kilometer.

Bygge ut «en god del»

Grønn Ungdom peker på at et «balansert syn» på vindkraftutbygging er nødvendig for å løse både klimakrisen og naturkrisen.

– Det innebærer at vi må bygge ut en god del. Å si nei til all vindkraft er å gi opp å løse klimakrisen, sier Hulda Holtvedt, som i likhet med Bruu er nasjonal talsperson for Grønn Ungdom.

– Selvfølgelig er det mange områder som må vernes fra vindkraftutbygging, men langt fra alle. Det er viktig å ha med seg at god klimapolitikk er det beste naturvernet. Hvis vi ikke når 1,5-gradersmålet, vil for eksempel nesten alle tropiske korallrev forsvinne, sier Holtvedt.

Flere rapporter har den siste tiden slått alarm om tap av naturmangfold. En rapport fra FNs naturpanel slo nylig fast at én million av anslagsvis åtte millioner dyre- og plantearter er truet av utryddelse – flere enn på noe tidspunkt i menneskets historie.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse