Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 juni 2019 13:15
Del på Facebook
Alt regnværet de siste dagene har vært med på å påvirke strømprisene, som er rekordlave. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Alt regnværet de siste dagene har vært med på å påvirke strømprisene, som er rekordlave. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag falt strømprisene til det laveste nivået siden 2015. Mye vindkraft i Europa, lav etterspørsel og alt regnet de siste dagene er årsaken.

Lørdag falt strømprisen til 14,6 øre på Østlandet og til 9,2 i Nord- og Midt-Norge, skriver Dagens Næringsliv. Dette er den laveste prisen som er registrert siden 2015, og et markant fall siden de høye strømprisen i vinter. Lav etterspørsel i helgene er trolig noe av forklaringen for prisfallet.

– Det har regnet mye den siste tiden, i tillegg er det mye snøsmelting, sørlig i Midt-Norge og Nord-Norge og det har ført til høy produksjon av vannkraft både i Norge og Sverige, sier kraftanalytiker Ole Thom Djupskås i Refinitiv til NRK.

Når det blir for mye vann i magasinene må strømprodusentene enten slippe vannet gjennom uten å produsere strøm, eller senke prisene.

Kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Wattsight sier til DN at regnet nok har en del å si, fordi det fyller opp vannmagasinene, men legger til at det er mindre snø enn normalt i fjellet og at det ikke har regnet så mye mer enn normalt. Han viser til forhold i Europa, som også har rekordbillig strøm, og derfor påvirker strømprisene i Norge.

Høy produksjon av vindkraft, som er vanskelig å regulere, fører til at Norge kan importere billig strøm gjennom kraftkablene som knytter oss til kontinentet.

– Det som skjer i Tyskland nå er ganske unik. Der er strømprisen positiv kun fem timer i døgnet. I de andre timene må kraftprodusentene betale for å produsere strøm, sier Lilleholt.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse