Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 juni 2019 10:38
Del på Facebook
Virke ser et klart tegn på at konkurransen i dagligvaremarkedet er hard og bidrar til å holde prisene nede. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Virke ser et klart tegn på at konkurransen i dagligvaremarkedet er hard og bidrar til å holde prisene nede. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konsumprisindeksen gikk ned med 0,3 prosent fra april til mai i år. Matvareprisene falt, noe som er første gang på denne tiden av året siden 1993.

Ifølge Statistisk sentralbyrå steg konsumprisindeksen 2,5 prosent fra mai 2018 til mai 2019, mens månedsutviklingen altså var en nedgang på 0,3 prosent.

– Det var spesielt priser på flyreiser og matvarer som bidro til månedsendringen. Passasjertransport med fly viste et prisfall på 16,8 prosent, etter en større oppgang i forbindelse med påsken forrige måned. Videre bidro matvareprisene med en nedgang på 0,9 prosent fra april til mai. Dette er tredje måned på rad med prisnedgang på matvarer. Strømprisene gikk også ned i mai, skriver SSB.

Tre måneder med fall

Ifølge Virke er det første gang siden 1993 at matvareprisene har falt fra april til mai. Hovedorganisasjonen omtaler fallet som «eksepsjonelt».

− Prisene på mat og drikke justerer seg normalt opp i mai. Sist gang matvareprisene falt på denne tiden av året drev Bjørn Dæhlie og trente seg opp til OL på Lillehammer, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Hun ser dette som et klart tegn på at konkurransen i dagligvaremarkedet er hard og bidrar til å holde prisene nede.

Lavere vekst i kjerneinflasjonen

Tolvmånedersveksten i kjerneinflasjonen (KPI-JAE) var 2,3 prosent i mai, en nedgang på 0,3 prosentpoeng fra april. Fra april til mai var nedgangen 0,2 prosent.

Kjerneinflasjonen er en viktig faktor for rentefastsettelsen fra Norges Bank, som ventet en vekst på 2,5 prosent. Det samme hadde DNB ventet, mens Nordea ventet 2,4 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse