Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 juni 2019 11:14
Del på Facebook
Med flere padlere og andre «Myke trafikanter» på sjøen, har Redningsselskapet laget et nytt medlemskap og tjenester spesielt tilpasset denne gruppen. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Med flere padlere og andre «Myke trafikanter» på sjøen, har Redningsselskapet laget et nytt medlemskap og tjenester spesielt tilpasset denne gruppen. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Redningsselskapet lanserer en ny tjeneste og nødsender som skal gjøre det lettere for padlere, kitere og surfere å varsle om nødssituasjoner.

De siste seks årene har det blitt dobbelt så mange kajakker her i landet, og det er blitt flere kitere, surfere og brettseilere, skriver Redningsselskapet i en pressemelding i en ny tjeneste rettet mot det de omtaler som «myke trafikanter» på sjøen.

– De siste årene har det vært flere ulykker der myke trafikanter har druknet eller blitt alvorlig skadd. Det er viktig at disse får et godt sjøsikkerhetstilbud. Vi må være til stede for alle som bruker sjøen, sier generalsekretær Rikke Lind.

Løsningen har de gitt navnet RS Aktiv. Ved å melde seg inn får man mulighet til å kjøpe et elektronisk armbånd med GPS og en knapp som sender et nødsignal.

Organisasjonen vil også la folk registrere utstyr, slik at det går raskere å avklare om for eksempel en kano som ligger i fjæra, bare er på avveie eller om den har havnet der i forbindelse med en nødsituasjon. Dermed kan unødvendige redningsaksjoner unngås.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse