Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 august 2019 17:23
Del på Facebook
Venstres partileder Trine Skei Grande forhandler med de andre lederne for regjeringspartiene etter at Frp har krevd at bompengene må ned. Selv er hun opptatt av å sikre bedre kollektivtilbud og nå nullvekstmålet. Her sammen med stortingsrepresentant Guri Melby under Venstres partitime på Arendalsuka onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Venstres partileder Trine Skei Grande forhandler med de andre lederne for regjeringspartiene etter at Frp har krevd at bompengene må ned. Selv er hun opptatt av å sikre bedre kollektivtilbud og nå nullvekstmålet. Her sammen med stortingsrepresentant Guri Melby under Venstres partitime på Arendalsuka onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Venstres Trine Skei Grande åpner for å endre regjeringsplattformen. Men å trekke seg fra regjeringen er ikke aktuelt.

– Enten finner vi en løsning på bompengesaken, eller så fortsetter vi med plattformen fra Granavolden. Jeg tror ikke det gagner miljøet at Venstre går ut av regjering, sier Grande til NTB.

Mens Frp har presset på for å få til bompengekutt, og flere i partiet har tatt til orde for at de må gå ut av regjering dersom de ikke får gjennomslag.

Venstre har på sin side vært tydelige på at de alt har strukket seg langt i Granavolden-erklæringen for å balansere bil- og kollektivsatsinger. Nå har pipa fått en annen lyd, idet de vanskelige bompengeforhandlingene skal nærme seg en løsning.

– Jeg har ikke noe ønske om at noen skal gå ut av regjering. Jeg har et ønske om at vi skal fikse miljøet, sier Grande.

Krever mer til kollektiv

Hun gjør det klart at hun bruker forhandlingene til å kjempe for Venstres mål.

– Vi skal sørge for at byene våre er gode å leve i, det er det eneste utgangspunktet mitt.

Nullvekstmålet – at biltrafikken i byene ikke skal øke – må stå fast, ifølge Grande. Samtidig er hun åpen for at nullvekstmålet kan nås selv om bompengene reduseres – noen steder.

Grande trekker videre fram Venstres krav om at staten skal ta en større andel av kostnadene ved kollektivsatsinger. I dag betaler staten 50 prosent. Målet for Grande er 70 prosent.

– Vi jobber ut fra de målsettingen som står i vårt program, selv om det ikke står i Granavolden, sier Grande, og lister videre opp bybanen i Bergen og lavere pris på månedskort i Oslo som viktige saker.

KrF vil også ha mer stat

Også KrF ønsker å øke den statlige andelen av kollektivprosjektene. Partileder Kjell Ingolf Ropstad trakk fram bybanen i Bergen under bompengedebatten tirsdag, påpeker Bergens Tidende.

Ifølge Aftenposten jobbes det også med forslag om at staten betaler ned enda mer gjeld, slik at bomstasjoner kan fjernes.

Grande er imidlertid lite begeistret over at forslag det forhandles om, lekkes til mediene.

– Nei, det syns jeg ingenting om. Det er vanskelig å kjøre prosesser i regjering når så mye er lekket ut.

– Edruelighet

Et annet tiltak det jobbes med, skal være å gjøre bompengeprosjektene mindre «ekstravagante». Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har vært tydelig på at bypakkene kan slankes for å få ned kostnadene, og etterlyste edruelighet fra lokalpolitikerne i bompengedebatten i Arendal tirsdag.

Grande er ikke uenig, men tilføyer at dette ikke bare gjelder kollektivsatsinger.

– Jeg syns nok generelt at vi har både veiprosjekter og byggeprosjekter som er ambisiøse, men jeg ser ikke at kollektivprosjektene er mer ekstravagante.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKorleis meiner du då at ein vil få løyst vår tids største utfordring, naturtap og klimautslipp?
Terje Sundsbø 3 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrKlima og miljø er sidestilt med andre aspekter, ikke overordnet alt annet.Du viser til økt trafikkvolum, men ser bare klimaeffekter. ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøEg har lenge forstått at klima og miljø er underordna i din samfunnsvisjon.Dessuten, det framskrivne trafikkvolumet er med i KS2 ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrPå samme måte som at prioriteringene i forrige NTP ble endret av dagens regjering, vil Stortingsvalget neste år ganske sikkert ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik stoda er så opnar ikkje NTP for dette prosjektet I si noverande form,  ref krav om forenkling. Der er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnAlle meningsmålinger viser et stort flertall for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Folket ønsker ikke ferge. Det er ikke mer behov ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse