Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
27 august 2019 23:35
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

REV Ocean fikk i dag det midlertidige navnet 884 på verftet i Romania. Foto: Nils Baadnes

Onsdag i forrige uke skrev vi om smølaværingen Nils Baadnes, som hadde fått drømmejobben som kaptein på REV Ocean – det nye forsknings- og ekspedisjonsskipet som skal benyttes for berge verdenshavene og som er et stort og ambisiøst internasjonal prosjekt, initiert av Kjell Inge Røkke.

Skipet ble sjøsatt for noen dager siden og i dag har det vært dåp ved verftet i Tulcea, Romania. Verftet har tradisjon for å døpe egne skip med nybyggnummer og fikk i dag det midlertidige navnet 884.

På mandag i neste uke starter tauingen av skipet til Brattvåg, som antar å ta tretti dager.

Her er noen bilder fra dåpen i dag.

REV Ocean – prosjektet vil knytte sammen internasjonale fagmiljøer og forskere world-wide, med mål om å forske på sårbarheter samt finne løsninger på utfordringer i verdenshavene, skapt av forurensning, mikroplast, klimaendringer, klimagassutslipp, forsuring, overfiske, artsutryddelse, m.m. Prosjektet søker kunnskap om og målsetter å kunne svare ut viktige og essensielle spørsmål som:

  • Hvordan påvirker CO2 utslipphavene og forsuringen av dem og hva kan gjøres for å redusere de negative effektene?
  • Hvordan kan man redusere plastforurensningen, som forårsaker store skader i hele den marine næringskjeden?
  • Hva kan vi gjøre for å berge trude arter?
  • Kan man redusere uønsket bifangst og gjøre utnyttelsen av de marine ressursene mer bærekraftig?
  • Finnes det uutnyttede ressurser i havene, som ved bærekraftig utnyttelse kan sørge for nye matkilder eller energi for fremtidige generasjoner?

Nils Baadnes fra Dyrnes på Smøla, er ansatt som kaptein og går til en særdeles spennende jobb, sentralt i et internasjonalt profilert prosjekt, som kan få en svært viktig rolle i å sørge for bevaring av våre verdenshav for fremtidige generasjoner. 

Her kan du lese mer om REV Ocean
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse