Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Steinar Melby
Artikkel
27 august 2019 23:35
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

REV Ocean fikk i dag det midlertidige navnet 884 på verftet i Romania. Foto: Nils Baadnes

Onsdag i forrige uke skrev vi om smølaværingen Nils Baadnes, som hadde fått drømmejobben som kaptein på REV Ocean – det nye forsknings- og ekspedisjonsskipet som skal benyttes for berge verdenshavene og som er et stort og ambisiøst internasjonal prosjekt, initiert av Kjell Inge Røkke.

Skipet ble sjøsatt for noen dager siden og i dag har det vært dåp ved verftet i Tulcea, Romania. Verftet har tradisjon for å døpe egne skip med nybyggnummer og fikk i dag det midlertidige navnet 884.

På mandag i neste uke starter tauingen av skipet til Brattvåg, som antar å ta tretti dager.

Her er noen bilder fra dåpen i dag.

REV Ocean – prosjektet vil knytte sammen internasjonale fagmiljøer og forskere world-wide, med mål om å forske på sårbarheter samt finne løsninger på utfordringer i verdenshavene, skapt av forurensning, mikroplast, klimaendringer, klimagassutslipp, forsuring, overfiske, artsutryddelse, m.m. Prosjektet søker kunnskap om og målsetter å kunne svare ut viktige og essensielle spørsmål som:

  • Hvordan påvirker CO2 utslipphavene og forsuringen av dem og hva kan gjøres for å redusere de negative effektene?
  • Hvordan kan man redusere plastforurensningen, som forårsaker store skader i hele den marine næringskjeden?
  • Hva kan vi gjøre for å berge trude arter?
  • Kan man redusere uønsket bifangst og gjøre utnyttelsen av de marine ressursene mer bærekraftig?
  • Finnes det uutnyttede ressurser i havene, som ved bærekraftig utnyttelse kan sørge for nye matkilder eller energi for fremtidige generasjoner?

Nils Baadnes fra Dyrnes på Smøla, er ansatt som kaptein og går til en særdeles spennende jobb, sentralt i et internasjonalt profilert prosjekt, som kan få en svært viktig rolle i å sørge for bevaring av våre verdenshav for fremtidige generasjoner. 

Her kan du lese mer om REV Ocean
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 3 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDersom du har et snev av geografikunnskap vil du ha fått med deg at eg på vei til Sandsøya så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse