Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
27 august 2019 23:35
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

REV Ocean fikk i dag det midlertidige navnet 884 på verftet i Romania. Foto: Nils Baadnes

Onsdag i forrige uke skrev vi om smølaværingen Nils Baadnes, som hadde fått drømmejobben som kaptein på REV Ocean – det nye forsknings- og ekspedisjonsskipet som skal benyttes for berge verdenshavene og som er et stort og ambisiøst internasjonal prosjekt, initiert av Kjell Inge Røkke.

Skipet ble sjøsatt for noen dager siden og i dag har det vært dåp ved verftet i Tulcea, Romania. Verftet har tradisjon for å døpe egne skip med nybyggnummer og fikk i dag det midlertidige navnet 884.

På mandag i neste uke starter tauingen av skipet til Brattvåg, som antar å ta tretti dager.

Her er noen bilder fra dåpen i dag.

REV Ocean – prosjektet vil knytte sammen internasjonale fagmiljøer og forskere world-wide, med mål om å forske på sårbarheter samt finne løsninger på utfordringer i verdenshavene, skapt av forurensning, mikroplast, klimaendringer, klimagassutslipp, forsuring, overfiske, artsutryddelse, m.m. Prosjektet søker kunnskap om og målsetter å kunne svare ut viktige og essensielle spørsmål som:

  • Hvordan påvirker CO2 utslipphavene og forsuringen av dem og hva kan gjøres for å redusere de negative effektene?
  • Hvordan kan man redusere plastforurensningen, som forårsaker store skader i hele den marine næringskjeden?
  • Hva kan vi gjøre for å berge trude arter?
  • Kan man redusere uønsket bifangst og gjøre utnyttelsen av de marine ressursene mer bærekraftig?
  • Finnes det uutnyttede ressurser i havene, som ved bærekraftig utnyttelse kan sørge for nye matkilder eller energi for fremtidige generasjoner?

Nils Baadnes fra Dyrnes på Smøla, er ansatt som kaptein og går til en særdeles spennende jobb, sentralt i et internasjonalt profilert prosjekt, som kan få en svært viktig rolle i å sørge for bevaring av våre verdenshav for fremtidige generasjoner. 

Her kan du lese mer om REV Ocean
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse