Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
27 august 2019 23:35
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

REV Ocean fikk i dag det midlertidige navnet 884 på verftet i Romania. Foto: Nils Baadnes

Onsdag i forrige uke skrev vi om smølaværingen Nils Baadnes, som hadde fått drømmejobben som kaptein på REV Ocean – det nye forsknings- og ekspedisjonsskipet som skal benyttes for berge verdenshavene og som er et stort og ambisiøst internasjonal prosjekt, initiert av Kjell Inge Røkke.

Skipet ble sjøsatt for noen dager siden og i dag har det vært dåp ved verftet i Tulcea, Romania. Verftet har tradisjon for å døpe egne skip med nybyggnummer og fikk i dag det midlertidige navnet 884.

På mandag i neste uke starter tauingen av skipet til Brattvåg, som antar å ta tretti dager.

Her er noen bilder fra dåpen i dag.

REV Ocean – prosjektet vil knytte sammen internasjonale fagmiljøer og forskere world-wide, med mål om å forske på sårbarheter samt finne løsninger på utfordringer i verdenshavene, skapt av forurensning, mikroplast, klimaendringer, klimagassutslipp, forsuring, overfiske, artsutryddelse, m.m. Prosjektet søker kunnskap om og målsetter å kunne svare ut viktige og essensielle spørsmål som:

  • Hvordan påvirker CO2 utslipphavene og forsuringen av dem og hva kan gjøres for å redusere de negative effektene?
  • Hvordan kan man redusere plastforurensningen, som forårsaker store skader i hele den marine næringskjeden?
  • Hva kan vi gjøre for å berge trude arter?
  • Kan man redusere uønsket bifangst og gjøre utnyttelsen av de marine ressursene mer bærekraftig?
  • Finnes det uutnyttede ressurser i havene, som ved bærekraftig utnyttelse kan sørge for nye matkilder eller energi for fremtidige generasjoner?

Nils Baadnes fra Dyrnes på Smøla, er ansatt som kaptein og går til en særdeles spennende jobb, sentralt i et internasjonalt profilert prosjekt, som kan få en svært viktig rolle i å sørge for bevaring av våre verdenshav for fremtidige generasjoner. 

Her kan du lese mer om REV Ocean
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse