Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 august 2019 21:41
Del på Facebook
Statens vegvesen varsler at de vil gjennomføre nye kontroller av beltebruk på buss over hele landet. Bakgrunnen er at færre oppgir at de bruker setebeltene på bussen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Statens vegvesen varsler at de vil gjennomføre nye kontroller av beltebruk på buss over hele landet. Bakgrunnen er at færre oppgir at de bruker setebeltene på bussen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen gjennomfører nye kontroller av passasjerenes beltebruk i buss over hele landet. Bakgrunnen er at færre sier de bruker belte.

Kun 69 prosent oppgir nå at de bruker belte i buss, mot 73 prosent i samme periode i fjor.

Samtidig er beltebruken enda lavere blant passasjerene i alderen 16 til 29 år. Kun halvparten av de yngste velger å ta belte i bruk, viser en undersøkelse som Statens vegvesen har utført.

– Tradisjonelt har vi vært vant til at bussen er en slags «frisone» for beltebruk, men nå finnes det belter i stadig flere busser. Det er på høy tid å ta de gode beltevanene vi har i bilen, med inn i bussen, sier avdelingsdirektør Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

I vår ble over 13.000 busspassasjerer sjekket for beltebruk. Fra mandag 2. september drar Statens vegvesen igjen ut på veiene for å kontrollere passasjerer over hele landet.

Gebyret for å ikke bruke belte er på 1.500 kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse