Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 august 2019 22:13
Del på Facebook
Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. Deretter følger klær og sportsutstyr. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. Deretter følger klær og sportsutstyr. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år har handlet på nett de siste tolv månedene. Billetter til arrangementer, klær og sportsutstyr topper kjøpslisten.

Andelen av befolkningen som har handlet på nett, har økt med 3 prosentpoeng fra i fjor, viser nye tall fra SSBs statistikk Bruk av IKT i husholdningene.

Dette følger utviklingen med en jevn stigning siden 2009, da det for første gang ble samlet inn data om nordmenns netthandelsvaner. For ti år siden var det 67 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år som hadde handlet på nett i løpet av de siste tolv månedene.

Det er en forholdsvis lik andel i alle aldersgrupper opp til 54 år som har handlet på nett. Deretter faller andelen gradvis i de tre eldste aldersgruppene.

I aldersgruppen mellom 35 og 44 år har 96 prosent handlet på nett i løpet av de siste tolv månedene, mens 81 prosent har handlet på nett i løpet av de tre siste månedene.

Billetter på topp

Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. I alt 51 prosent av de spurte i undersøkelsen hadde kjøpt dette i løpet av det siste året.

Deretter følger klær og/eller sportsutstyr, som 49 prosent har handlet, før film/musikk med 48 prosent.

Av de forskjellige varene det blir spurt om i undersøkelsen, er mat og dagligvarer det som kjøpes av færrest over nett, med 13 prosent. Denne typen varer hadde en jevn økning fram til 2017, mens det har vært en svak nedgang fra 2017 til i år.

Det er en liten andel flere menn enn kvinner som har handlet matvarer på nett, med 14 prosent for menn mot 12 prosent for kvinner.

Eldre kjøper film og musikk

Den eldste aldersgruppen skiller seg klarest ut når det gjelder kjøp eller bestilling av filmer og musikk. Det inkluderer abonnement på strømmetjenester.

56 prosent av dem mellom 16 og 64 år har handlet dette på nett, mens det tilsvarende tallet for dem mellom 65 og 79 år er 9 prosent.

Denne typen varer er også den som har hatt størst økning de siste fem årene. I 2014 hadde 33 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år handlet film og musikk inkludert strømmetjenester på nett. Økningen er på 15 prosentpoeng siden 2014.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse