Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 august 2019 22:13
Del på Facebook
Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. Deretter følger klær og sportsutstyr. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. Deretter følger klær og sportsutstyr. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år har handlet på nett de siste tolv månedene. Billetter til arrangementer, klær og sportsutstyr topper kjøpslisten.

Andelen av befolkningen som har handlet på nett, har økt med 3 prosentpoeng fra i fjor, viser nye tall fra SSBs statistikk Bruk av IKT i husholdningene.

Dette følger utviklingen med en jevn stigning siden 2009, da det for første gang ble samlet inn data om nordmenns netthandelsvaner. For ti år siden var det 67 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år som hadde handlet på nett i løpet av de siste tolv månedene.

Det er en forholdsvis lik andel i alle aldersgrupper opp til 54 år som har handlet på nett. Deretter faller andelen gradvis i de tre eldste aldersgruppene.

I aldersgruppen mellom 35 og 44 år har 96 prosent handlet på nett i løpet av de siste tolv månedene, mens 81 prosent har handlet på nett i løpet av de tre siste månedene.

Billetter på topp

Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. I alt 51 prosent av de spurte i undersøkelsen hadde kjøpt dette i løpet av det siste året.

Deretter følger klær og/eller sportsutstyr, som 49 prosent har handlet, før film/musikk med 48 prosent.

Av de forskjellige varene det blir spurt om i undersøkelsen, er mat og dagligvarer det som kjøpes av færrest over nett, med 13 prosent. Denne typen varer hadde en jevn økning fram til 2017, mens det har vært en svak nedgang fra 2017 til i år.

Det er en liten andel flere menn enn kvinner som har handlet matvarer på nett, med 14 prosent for menn mot 12 prosent for kvinner.

Eldre kjøper film og musikk

Den eldste aldersgruppen skiller seg klarest ut når det gjelder kjøp eller bestilling av filmer og musikk. Det inkluderer abonnement på strømmetjenester.

56 prosent av dem mellom 16 og 64 år har handlet dette på nett, mens det tilsvarende tallet for dem mellom 65 og 79 år er 9 prosent.

Denne typen varer er også den som har hatt størst økning de siste fem årene. I 2014 hadde 33 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år handlet film og musikk inkludert strømmetjenester på nett. Økningen er på 15 prosentpoeng siden 2014.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrMener du for alvor at en KS2-analyse må kvalitetssikres på nytt bare på grunn av prisstigning?
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du er så enfoldig at du trur at der ikkje har vore prisstigning etter 2022 og fram til ein ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvor lang tid går det før en må oppdatere KS2-analysen datert mars 2023 fordi den er utgått på dato og ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøPkt 8.4 første avsnitt. Må i det minste oppdaterast for ikkje å villeie Finansdepartementet og Stortinget 
Terje Sundsbø 21 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrNår går holdbarhetsdatoen for KS2-analysen ut?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKva blir totalkostnaden for å bygge strekninga Vik til Molde?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse