Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 september 2019 20:17
Del på Facebook
Heretter skal all sortering av post i Sør-Norge skje her på Postens terminal på Lørenskog. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Heretter skal all sortering av post i Sør-Norge skje her på Postens terminal på Lørenskog. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Posten flytter all brevsortering og såkalt ruteklargjøring i Sør-Norge til Østlandsterminalen på Lørenskog. Dermed mister 300 ansatte jobben.

– Det er mange ansatte som blir berørt, men heldigvis er de forberedt, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten Norge til Nettavisen.

Nedbemanningen skjer etter at all manuell ruteklargjøring av post skal flyttes til Lørenskog. Sorteringssentralene i Bergen, Stavanger og Stokke blir nedlagt.

Posten har tidligere sagt at så mange som 300 kan miste jobben i forbindelse med flyttingen av ruteklargjøring, og nå blir det altså bekreftet.

– Nedbemanningene blir gjennomført i løpet av dette kvartalet, sier Gjølme.

Hun sier at alle ansatte har fått løsninger med frivillige ordninger.

– Det går på pensjonsordninger, som gavepensjon, samt sluttpakker og annet arbeid i eller utenfor konsernet, sier Gjølme.

Postkom, fagforeningen til de ansatte i Posten, mener prosessen har vært god.

– Resultatet ble bedre enn fryktet. Vi er veldig glad vi har klart å ivareta de eldste arbeidstakerne som nærmer seg AFP, sier distriktstillitsvalgt Helge Mathiesen i Postkom til Nettavisen.

Til neste år vil mellom 1.000 og 1.500 ansatte i Posten miste jobben i forbindelse med overgangen til postombæring annenhver dag.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse