Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 september 2019 20:29
Del på Facebook
Drosjeselskaper er pliktige til å oppgi et pristilbud til kunden før reisen starter, minner Forbrukertilsynet om. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Drosjeselskaper er pliktige til å oppgi et pristilbud til kunden før reisen starter, minner Forbrukertilsynet om. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Drosjeselskaper må oppgi pris for drosjeturen hver gang en kunde bestiller en reise, minner Forbrukertilsynet om i en ny orientering til selskapene.

Forbrukeren skal alltid betale laveste pris, og aldri mer enn pristilbudet. Dersom taksameterprisen er lavere enn pristilbudet, er det denne prisen kunden skal betale, understreker Forbrukertilsynet.

Endringene i prisopplysningsforskriften trådte i kraft i fjor. Tilsynet minner i disse dager alle drosjesentraler i landet om kravet om pristilbud.

Dersom man bestiller på telefon hos drosjesentralen, skal man få pristilbudet der. Det samme gjelder bestilling på nett eller via app. Praier man drosje på holdeplass eller på gaten, er det sjåføren som skal gi tilbudet.

Dersom kunden ikke kan oppgi et konkret bestemmelsessted, gjelder ikke regelen. Den gjelder heller ikke dersom kunden bytter reisemål underveis.

– Vi har inntrykk av at denne regelen i liten grad praktiseres av bransjen. Derfor sender vi nå ut denne orienteringen, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.

Han understreker at drosjenæringen nå skal være kjent med reglene.

– Forbrukertilsynet vil fremover følge opp klager fra forbrukere og gjennomføre tilsynsaksjoner for å passe på at reglene overholdes, sier Gjedrem.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 1 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 2 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 2 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 6 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse