Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 september 2019 15:41
Del på Facebook
Daimlers Mercedes var også omfattet av utslippsskandalen. Nå har konsernet godtatt en bot på 8,6 milliarder kroner. Foto: Michael Probst / AP / NTB scanpix
Daimlers Mercedes var også omfattet av utslippsskandalen. Nå har konsernet godtatt en bot på 8,6 milliarder kroner. Foto: Michael Probst / AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilgiganten Daimler vil ikke bestride en bot på 870 millioner euro etter dieselutslippsskandalen. Tysk påtalemyndighet mener at ledelsen sviktet sitt ansvar.

Botens størrelse tilsvarer 8,6 milliarder kroner etter dagens kurs og knyttes til at selskapet godkjente dieselbiler som var omfattet av utslippsskandalen i tysk bilindustri.

Daimler produserer blant annet Mercedes-Benz, som er blant bilene som fikk installert programvare som sørget for at bilene fremsto som mer miljøvennlige enn de var.

Skandalen dreide seg først om dieselbilene til Volkswagen, men senere viste det seg at flere andre selskaper også hadde jukset med utslippsmålingene.

Påtalemyndigheten i Stuttgart, der Daimler har sitt hovedkontor, opplyste tirsdag at boten er en straff for uaktsomme brudd på ledelsens styringsansvar i forbindelse med skandalen. Den mener at Daimlers ledelse sviktet sitt ansvar når det gjaldt å kontrollere en avdeling som sørger for at kjøretøy blir godkjent.

Daimler sier i en uttalelse at selskapet ikke vil bestride boten og forfølge saken i rettsvesenet ettersom det er i selskapets interesse å godta den. Den tyske bilprodusenten sier videre at boten ikke vil ha noen ytterligere negativ effekt på inntektene i perioden juli til september.

Daimler er en av flere bilprodusenter som er anklaget for å ha manipulert programvare i dieselbiler. Saken skjøt fart i 2015, da Volkswagen måtte innrømme utslippsjuks med et stort antall biler, først i USA og siden i Europa.

Daimler måtte i 2016 tilbakekalle hundretusener av biler av merket Mercedes-Benz fra hele Europa for å installere ny programvare etter at utslippsjukset ble kjent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse