Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
24 september 2019 15:41
Del på Facebook
Daimlers Mercedes var også omfattet av utslippsskandalen. Nå har konsernet godtatt en bot på 8,6 milliarder kroner. Foto: Michael Probst / AP / NTB scanpix
Daimlers Mercedes var også omfattet av utslippsskandalen. Nå har konsernet godtatt en bot på 8,6 milliarder kroner. Foto: Michael Probst / AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilgiganten Daimler vil ikke bestride en bot på 870 millioner euro etter dieselutslippsskandalen. Tysk påtalemyndighet mener at ledelsen sviktet sitt ansvar.

Botens størrelse tilsvarer 8,6 milliarder kroner etter dagens kurs og knyttes til at selskapet godkjente dieselbiler som var omfattet av utslippsskandalen i tysk bilindustri.

Daimler produserer blant annet Mercedes-Benz, som er blant bilene som fikk installert programvare som sørget for at bilene fremsto som mer miljøvennlige enn de var.

Skandalen dreide seg først om dieselbilene til Volkswagen, men senere viste det seg at flere andre selskaper også hadde jukset med utslippsmålingene.

Påtalemyndigheten i Stuttgart, der Daimler har sitt hovedkontor, opplyste tirsdag at boten er en straff for uaktsomme brudd på ledelsens styringsansvar i forbindelse med skandalen. Den mener at Daimlers ledelse sviktet sitt ansvar når det gjaldt å kontrollere en avdeling som sørger for at kjøretøy blir godkjent.

Daimler sier i en uttalelse at selskapet ikke vil bestride boten og forfølge saken i rettsvesenet ettersom det er i selskapets interesse å godta den. Den tyske bilprodusenten sier videre at boten ikke vil ha noen ytterligere negativ effekt på inntektene i perioden juli til september.

Daimler er en av flere bilprodusenter som er anklaget for å ha manipulert programvare i dieselbiler. Saken skjøt fart i 2015, da Volkswagen måtte innrømme utslippsjuks med et stort antall biler, først i USA og siden i Europa.

Daimler måtte i 2016 tilbakekalle hundretusener av biler av merket Mercedes-Benz fra hele Europa for å installere ny programvare etter at utslippsjukset ble kjent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse