Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 september 2019 15:41
Del på Facebook
Daimlers Mercedes var også omfattet av utslippsskandalen. Nå har konsernet godtatt en bot på 8,6 milliarder kroner. Foto: Michael Probst / AP / NTB scanpix
Daimlers Mercedes var også omfattet av utslippsskandalen. Nå har konsernet godtatt en bot på 8,6 milliarder kroner. Foto: Michael Probst / AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilgiganten Daimler vil ikke bestride en bot på 870 millioner euro etter dieselutslippsskandalen. Tysk påtalemyndighet mener at ledelsen sviktet sitt ansvar.

Botens størrelse tilsvarer 8,6 milliarder kroner etter dagens kurs og knyttes til at selskapet godkjente dieselbiler som var omfattet av utslippsskandalen i tysk bilindustri.

Daimler produserer blant annet Mercedes-Benz, som er blant bilene som fikk installert programvare som sørget for at bilene fremsto som mer miljøvennlige enn de var.

Skandalen dreide seg først om dieselbilene til Volkswagen, men senere viste det seg at flere andre selskaper også hadde jukset med utslippsmålingene.

Påtalemyndigheten i Stuttgart, der Daimler har sitt hovedkontor, opplyste tirsdag at boten er en straff for uaktsomme brudd på ledelsens styringsansvar i forbindelse med skandalen. Den mener at Daimlers ledelse sviktet sitt ansvar når det gjaldt å kontrollere en avdeling som sørger for at kjøretøy blir godkjent.

Daimler sier i en uttalelse at selskapet ikke vil bestride boten og forfølge saken i rettsvesenet ettersom det er i selskapets interesse å godta den. Den tyske bilprodusenten sier videre at boten ikke vil ha noen ytterligere negativ effekt på inntektene i perioden juli til september.

Daimler er en av flere bilprodusenter som er anklaget for å ha manipulert programvare i dieselbiler. Saken skjøt fart i 2015, da Volkswagen måtte innrømme utslippsjuks med et stort antall biler, først i USA og siden i Europa.

Daimler måtte i 2016 tilbakekalle hundretusener av biler av merket Mercedes-Benz fra hele Europa for å installere ny programvare etter at utslippsjukset ble kjent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse